Frideborg
26-05-2008, 21:48
Hej!
Skall göra om en hel del.
Tänker ta bort en stor fläder.
För en del år sedan sattes en liten söt fläder på kollonilotten.
Den är nu superstor och bidrar med skugga.Gissar att den tar en hel del vatten oxå.
Nu till undringen: hur gör jag enklast för att få bort den med stubbe och allt?
Glad för tips
mvh Birgitta W
Gräva djupt! Om du trots allt vill behålla den, så skulle du kunna beskära den mycket radikalt, så att den kommer upp på nytt.
Aqvakul
27-05-2008, 06:40
Är det inte synd att ta bort den. Varför inte radikalföryngra den och fundera en gång till......
Myosotis
27-05-2008, 11:13
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2008, 07:40)

Är det inte synd att ta bort den. Varför inte radikalföryngra den och fundera en gång till......
Håller verkligen med! Våran är som ett litet träd, brukar beskära den rätt så brutalt och den verkar inte bry sig.
Stamma upp den och ev glesa ur den. Alternativet är att radikalbeskära men då blir det ju en buske igen som tar plats på bredden.
Frideborg
27-05-2008, 21:08
Hej!
Tack för era svar!
Jag skall ta mig en funderare.Den får kanske vara kvar men tuktad och förminskad.Som den är nu så skuggar den så mkt annat.Den är säkert 5 meter.
mvh Birgitta W
Överbölingen
27-05-2008, 21:49
Jag tog bort en druvfläder för några år sedan. Kapade allt ovan jord och började gräva två hål mitt emot varandra vid roten. När jag kom igenom med ett rep så drog jag det till tomtgränsen och fäste i dragkroken och med viss möda och många knyck fick jag loss roten. Repstyrka ca 2 ton.
Frideborg
12-06-2008, 22:50
OK!
Tack för alla tips. Jag kommer nog att beskära den radikalt.
Kan man göra något av grenarna? Snida en liten smörkniv? eller måste det vara ene? Har någon erfarenhet
av just flädervirket?
Glad för tips
mvh Birgitta W
Fläder har en mycket mjukt mjuk ved, med en nästan ihålig märg. Så det blir nog inte speciellt hållbart, luktar illa också. Men för speciella ändamål kanske det kan användas till något?
cissi i onsala
16-06-2008, 12:53
Håller också på att stamma upp den, håller själv på med detta, man får kämpa lite med de nya skotten, men å andra sidan har den rak ved och enkelt att köra i kompostkvarnen.
Skulle du inte lyckas gräva upp den så gräv fram roten och slå i en sådan där gift plugg, går bara in i roten och ut i smårötterna och växten dör, fick ta till detta på min rönnsumack och det funkade faktiskt, finns ju en del träd som bara kommer igen och igen...
Frideborg
16-06-2008, 22:11
Hej!
Tack för tips!
Skall börja med att tukta den.Vill egentligen inte ha den alls.Står i en rabatt och gissar att den stjäl vatten oxå.
Trevligt med tipsen.
En liten ?a till.När är det lättats att såga och fixa med den?
Nu i höst eller i vår????
Mvh Birgitta w
Fågelvägen
17-06-2008, 09:47
Vi har en fläder som vi är mycket glada över. Jag beskar den i början av mars. Den är nu uppstammad, dvs ser ut som ett ståtligt litet träd som vi snart kan sitta under. Den var ca 15 cm när vi flyttade hit för 5 år sedan, nu är den 4-5 meter. Den har gjort massor med nya grenar upptill och blommar praktfullt. Den härliga fläderblomssaften är ett extra plus.
Jag har planterat 2 klematisar bredvid den för att öka blomprakten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.