Mill
I vår trädgård har det börjat växa upp rosor längs staketet. Små skott och lite längre skott. Jag har för mig att det fanns lite grann förra året (som var vårt första i nya huset, därav den dåliga kollen) men i år växer det ganska mycket.

Jag är intresserad av att ha kvar vad det nu är som växer upp, men kanske under lite mer ordnade former. wink.gif Dom som bodde här innan oss har röjt ner ALLT i stort sett i hela trädgården och nu är här mest gräsmatta = jättetråkigt.

Hur ska jag göra med det här vildvuxna och taggiga? Jag antar att det är rejält med rötter som ligger under gräsmattan... Och vad i hela friden är det jag kan förvänta mig som växer upp?
arno
Vänta och se vad som kommer upp och sköt om dem med lite ogräsrensning och ev. lite gödsel nu i vår.Om du sedan gillar de växter du ser i höst kan du klippa rötterna runt om med en spade och sedan flytta dem nästa vår (om du vill ha dem på annan plats) då de är "fria" buskar. Så har jag gjort några gånger och det har fungerat bra.
Om du skalar bort gräs och annat några decimeter runt de små så växer de ofantligt mycket bättre och du får fortare veta vad det är. Ingen kväve efter midsommar men gärna lite aska är mitt tips. Lycka till!
tepa
Hej !

Jasså, är aska bra för rosorna ? Då ska jag tömma asklådan i mitt rosland i vinter ! Brukar annars slänga det i en hög under vår stora sälg, där den inte syns sen när sälgen får blad. Är aska bra för annat i trädgården också ? Finns det nån näring i aska ? Vi eldar ganska mycket i täljstensspisen på vintrarna, kan det bli för mycket aska ? Lagom är bäst ?

Hälsn Tepa
arno
Jodå - aska innehåller en hel del Kalium och Fosfor som är bra för både blomsättning, fruktbildning och rotbildning. Det gynnar också invintringen så några nävar aska framåt sensommaren skadar aldrig.
Mängden diskuteras här ibland - sök på aska så hittar du info.

Hmmm.... felstavat.....
Kajsa
Låt vildrosen gå upp och blomma i sommar, då tar du reda på vad det är för ros, ev. fota den, sedan tar du ställning till om det är något att spara, annars får du väl ta jobbet att gräva bort allt.
tepa
Tack, Arno. Fast jag tycker mej ha läst nånstans att aska inte gör nån nytta. Men tror jag tror mera på dej nu, Arno.

Hälsn Tepa
buffy
Aska gör nytta, men är mkt kraftigt basiskt, främst gm sitt höga innehåll av kalium, så om man överdoserar dör växterna obevekligen pga att allt vatten dras ur deras rötter (osmos). Så töm absolut inte asklådan rätt ut i roslandet såvida det inte är väldigt väldigt stort!!
Mill
Nu blommar en av sorterna! :-) En vit, vacker ros som doftar lite svagt. Den andra sorten verkar vara röd eller rosa. Vad spännande det här är! Jag tycker dom är jättefina och vill verkligen ta hand om dom. Fler tips på hur jag ska bära mig åt önskas!

DSC01058.JPG

DSC01067.JPG

DSC01068.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon