Full version: Järnrikt vatten
embees
Stenarna som vi använde för bäck- och dammbygget innehåller många stenar som efterhand har rostat. Vilket indikerar hög järnhalt. Vad kan man göra för att neutralisera detta? Den höga järnhalten ,har jag förstått, är det som gör att trådalgerna trivs i vattnet som för övrigt är helt kristallklart.
Det är inte läge för att nu försöka hitta de rostiga stenarna för det rör sig om flera ton. Något lättare alternativ hade varit att föredra.
Bassam
Det är bästa sätt att ta bort järn från vatten att sätta ättika i vatten , du ska få kristall salt i botten , de som griper järn , du ska borta dem.
- Lycka till, H:Bassam
Solstorm
Intressant. Jag visste inte att järn fälls ut av ättika. Det skulle vara intressant att ta lite av vattnet i en glasskål och tillsätta ättika och titta på nära håll hur det går till.
embees
CITAT (Bassam @ 28-05-2008, 20:15) *
Det är bästa sätt att ta bort järn från vatten att sätta ättika i vatten , du ska få kristall salt i botten , de som griper järn , du ska borta dem.
- Lycka till, H:Bassam

Jaha, vad händer med djurlivet i dammen när jag häller i ättika. Hur gillar växterna ättikan?

CITAT (Solstorm @ 28-05-2008, 22:20) *
Intressant. Jag visste inte att järn fälls ut av ättika. Det skulle vara intressant att ta lite av vattnet i en glasskål och tillsätta ättika och titta på nära håll hur det går till.

Nog bäst att testa så som du föreslår innan man tar död på hela floran och faunan i dammen.... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon