Mollis
Häng upp lökklyftor i buskar o träd som du vill ha ifred från fåglar. Låter lite pyssligt men den som har gott om tid kan ju alltid testa!

KURT
CITAT (Mollis @ 27-05-2008, 09:17) *
Häng upp lökklyftor i buskar o träd som du vill ha ifred från fåglar. Låter lite pyssligt men den som har gott om tid kan ju alltid testa!

Skulle de då först äta upp löken? De flesta fåglar har ju inte så väl utvecklat luktsinne, och skulle man skydda ett körsbärsträd så borde det gå åt många kg lök!
Aqvakul
CITAT (Mollis @ 27-05-2008, 10:17) *

Förstår inte hur det skulle fungera.... confused.gif
Mollis
Näe, jag förstår inte heller hur det skulle kunna funka... om jag nånsin provar ska jag låta er veta hur det hela gick:-)
tepa
Hej !

Jag har bara äpplen och svart vinbär. Men jag har hört att jordgubbar och körsbär får vara i fred om man har en hink vatten bredvid. Fåglarna är bara törstiga och vill åt vätskan. Så en damm eller fågelbad är ju inte helt fel...

Hälsn Tepa
Falco
Ett annat gammalt "Husmodersknep" är ju annars att dräpa en stackars oskyldig småfågel och sedan placera kadavret hängande i trädet/busken man vill beskydda. Detta knep förespråkar jag INTE!
Däremot kan man vara lite pysslig och stoppa in lite påskfjädrar i en potatis i akt och mening att bygga något som liknar en fågel. Hänges försträdesvis så att den får möjlighet att snurra fritt.
Fler knep är CD-skivor, blanka muffinsformar i aluminium, eller varför inte kolla vad som finns i julgranspyntslådan... santa.gif
Myosotis
CITAT (tepa @ 27-05-2008, 23:02) *
Men jag har hört att jordgubbar och körsbär får vara i fred om man har en hink vatten bredvid. Fåglarna är bara törstiga och vill åt vätskan. Så en damm eller fågelbad är ju inte helt fel...

Damm eller fågelbad är ju alltid bra, men en hink med vatten kan de drunkna i.
Anna-Karin Lundberg
Jag har flera fågelbad men de äter ändå jordgubbarna. Fåglarna tycker väl de är lika goda som jag gör?
Jag lägger över gammalt hederligt blått nät. Ännu har ingen fågel trasslat in sig, men nätet är spänt över kompostgaller som står som hustak över jordgubbsraderna så det är inte lätt att sno in sig om man är liten fågel.
Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon