Full version: Rädisor
Knytt
Så här års nästan badar vi i rädisor.
Det enda riktigt goda recept jag vet med dem är att skiva dem och ha dem istället för lök i fransk potatissallad.
Jag har också småhackat ner dem i köttfärssås som utfyllnad, det var gott.
Råa med ost etc gillar jag tyvärr inte.

Vad brukar ni göra med era rädisor? smile.gif
Rosmarin
Man kan lättkoka dem i saltat vatten ett par minuter och äta dem som primör t.ex till fisk.
Min favorit är annars just råa sleep.gif men med smör och salt.
ingrid fuxwall
Själv använder jag dem som "godis" de år jag kommit ihåg att så några alltså
Dito Verde
För två år sedan upptäckte jag hur suveräna de är att wooka. Perfekt krispig konsistens. Förra året frös jag därför in skivade rädisor att ha i wooken. Men jag minns inte nu om jag förvällde skivorna först. Kanske, kanske inte.
Knytt
Smart Dito! Det ska testas.
Ingrid Zon3
Jag brukar skiva massor med råa rädisor, smöra baguett (som gärna får vara varm), lägga i en driva med rädisor. Bara att klämma ihop och äta, mycket godare än man kan ana.

Bra snabblunch när man jobbar i trädgården t.ex. smile.gif

Om man inte tål råa kanske man kan prova att förvälla dem lite snabbt?
mamamaggan
Äter dem helst råa , doppar dem i litet salt bara.

Annars har jag ätit tunt skivade inlagda precis som pressgurka. Gott tyckte jag.
EKLO
Jag brukar vara helt förtjust över bladmassan och den tidiga grönskan, och när det sen är dags äter jag en av varje (vit, lila, röd) och konstaterar att även denna vår varit alldeles för varm och torr och att de fått för lite vatten och därför smakar pytonstarkt (odlar vid sommarstugan där jag bara kan vattna på helgerna) - och sedan drar jag sorgset upp allihop och lägger i komposten. Sår sedan sallat.

Det underligaste av allt är att jag aldrig ger mig - samma sak varje år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon