|
http://svt.se/plusSVT ikväll ska handla om trädgårdsbranschen.
Vad är Sverker fälld för? Vad har jag missat nu då?
Jag undrar snarare vem är Sverker?
CITAT (Kat @ 27-05-2008, 11:53)  Vad är Sverker fälld för? Vad har jag missat nu då? http://www.grn.se/grn/pages/CommissionPage...dnr=0046%2f2008
Aqvakul
27-05-2008, 13:06
Tittar gärna på Sverker - han har sansat sig mycket jämfört med tidigare Trädgård är ju alltid intressant i alla dess former...
CITAT (KURT @ 27-05-2008, 14:03)  SVT har alltså blivit fällda av granskningsnämnden för bristande saklighet. Okej, då vet jag.
Ja för ett tag sedan vägrade ett av Sveriges största reseföretag vara med, dom skickade bara ett uttalande som gick ut på att Plus var ett onyanserat program. Minns ni?
CITAT (Ralf @ 27-05-2008, 15:06)  Ja för ett tag sedan vägrade ett av Sveriges största reseföretag vara med, dom skickade bara ett uttalande som gick ut på att Plus var ett onyanserat program. Minns ni? Jag vet inte vilket reseföretag det var, men de flesta reseföretag bryter ju mot de flesta konsumentlagarna: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...70&from=rss
Tycker att Sverker är vansinnigt rolig och otroligt osaklig. Han verkar ha bestämt redan på förhand vad som gäller, spelar ingen som helst roll vad hans gäster säger eller inte säger, Sverker ändrar sig aldrig. För mig blir det vansinnigt humoristiskt. Gita
Aqvakul
27-05-2008, 20:37
Sverker hann avverka det mesta inom trädgård: Dåliga plantor, fel växtzoner, påsjord, oskäligt dyr såplösning mm. Gick lite snabbt, var väl inget nytt precis och Sverker verkar inte särskilt trädgårdskunnig, men klart sevärt......
DragonLady
27-05-2008, 20:42
Mannen med tunnan..
Ingrid Zon3
27-05-2008, 21:11
Var det inte han som köpte en enda sorts aktier, av värsta högrisksort dessutom, förlorade insatsen och sen dömde ut aktier som en "dålig produkt"? Det är samma sak med trädgård, om man inte vet vad man håller på med och inte ber om råd (här t.ex.  ) så kan det gå åt skogen... eller blir rena öknen!
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-05-2008, 22:11)  Var det inte han som köpte en enda sorts aktier, av värsta högrisksort dessutom, förlorade insatsen och sen dömde ut aktier som en "dålig produkt"? Det är samma sak med trädgård, om man inte vet vad man håller på med och inte ber om råd (här t.ex.  ) så kan det gå åt skogen... eller blir rena öknen! Men nog är det väl bra att programmet belyser fusket, som t.ex i kvällens avsnitt ang såpa. Från sidanDet går lika bra med såpa Dyra växtskyddsmedel mot skadedjur är detsamma som såpvatten. Det säger Peter Stillbs som är professor i fysisk kemi. Han menar att företagen vilseleder kunderna genom att inte skriva att produkterna innehåller såpa.
Flera företag säljer växtskyddsmedel i sprayflaskor som kan användas mot bladlöss, mjöldagg eller andra skadedjur. Men på flaskorna står det inte att de innehåller såpa. Istället skriver man "Kaliumoleat" eller "vegetabiliska fettsyrors kaliumsalt", vilket är detsamma som såpa. Och de tar bra betalt för växtskyddsmedlen. De kostar ungefär 140-160 kronor per liter. Skulle du själv blanda eget såpavatten är kostnaden ungefär två kronor per liter.
- Man vilseleder kunden genom att inte skriva att flaskorna innehåller såplösning. Istället skriver man Kaliumoleat, vilket är samma som just såpa, säger Peter Stillbs.
Ibland skriver företagen "vegetabiliska fettsyrors kaliumsalt", vilket också är samma som såpa. Produkterna tycks inte innehålla någonting annat.Jag tycker att programmet är bra... det har hjälpt många som råkat ut för diverse mer el mindre falska personer/företag. Samtidigt ger de oss tittare en massa nyttig info och lär oss att titta extra noga (granska) företag och produkter.  för Plus och Sverker.
Fast han hade ju faktiskt en del experter med sig idag - och det viktiga är väl vad de säger? Jag tyckte åtminstone inte det var några större katastrofer.
Ingrid Zon3
27-05-2008, 21:40
Jag håller absolut med om att det finns en massa företeelser, både produkter och företag, i trädgårdsbranschen som inte är bra, alltifrån dålig kvalitet till rent bondfångeri. Men i mina ögon gjorde han bort sig totalt med det uttalandet (om aktier). Jag har svårt att respektera folk som skyller ifrån sig när de gjort misstag. Speciellt såna som är snabba att hoppa på andra, eller, som just i detta fall, försörjer sig på det. Men se det som ett rent personangrepp, det var det antagligen  . Man hittar andra bakom den buske man sitter själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|