Ingrid Zon3
Hej
Jag har fått 3 chiliplantor av en kompis. Känner mig väldigt tvekasam för hur jag ska sköta dem, så jag vill gärna ha tips.

Innan ni frågar, jag vet inte vilken sort det är. Fick 3 taniga stackare i en pappmugg. Det jag har gjort är att dela upp dem i varsin 10cm-kruka med riktig jord. Nu står de i ett nordostfönster. Gissar att de behöver mer ljus. Kanske på balkongen i full sol bredvid tomatplantorna? eller blir det för mycket för de små liven?

Ska jag räkna med att behöva plantera om dem ytterligare en gång? Eller kan man rent av skicka ut dem på friland från mitten juni?
myrtille
Hej Ingrid

Det där låter som en bra start, fast jag skulle nog flytta dem till ett soligare fönster. De behöver mycket ljus för att växa sig kraftiga. Bladen kan få brännskador om det blir för varmt men det är ju inte för utseendes skull man odlar chilli. ;^)

Jag har aldrig haft chilli på friland så där får någon annan tipsa. Bra ska vara att succesivt plantera om de i större och större krukor. De gillar inte när temperaturen går ner under 10 grader och de dör under nollan.

Chillisar är tåliga och överlever det mesta, men om man vill ha stora plantor med mycket frukt är det viktigt att ha näringsrik jord och stora krukor, att låta dem torka ut mellan vattningarna (även om de i gassande sol har en tendens att sloka) och att ge dem mycket ljus och värme.

Lycka till

Myrtille

Ingrid Zon3
Tackar för besked och flyttar dem till sydvästfönstret. Sen får dom hållas med tomaterna låter det som, fast inte riktigt lika mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon