Full version: Fackförbund
Piccante
Om man jobbar inom trädgårdsnäringen (privat anställd) med eftergymnasial utbilning vilket/ vilka fackförbund finns det då som organiserar anställda och erbjuder a-kassa?
Anic
Vet inte med fackförbund. Men alfa-kassan kan man ju gå med i istället för fackförbundens egna a-kassor, tror det funkar på samma sätt och man får inga bekymmer om man skulle byta yrke. Vilket jag har förstått kan ställa till det om man måste byta fack.
ingrids
Agrifack finns ju alltid, ett SACO förbund.
Piccante
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 13:26) *
Vet inte med fackförbund. Men alfa-kassan kan man ju gå med i istället för fackförbundens egna a-kassor, tror det funkar på samma sätt och man får inga bekymmer om man skulle byta yrke. Vilket jag har förstått kan ställa till det om man måste byta fack.

Jo det är ju en lösning att bara gå med i alfa-kassan. Jag tänkte est på det att facket ibland kan ha en fördel mot alfakassan för vissa fack ger högre ersättning än alfakassan.

CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 14:47) *
Agrifack finns ju alltid, ett SACO förbund.

Är inte agrifack mest för agronomer och andra med högskoleutbildning?
Anic
Alfakassan har sammma ersättningsvillkor som aea ialla fall.

Grundregeln vid inkomstrelaterad ersättning är att du får ersättning med 80 procent av din tidigare inkomst. Högsta dagpenning är för närvarande 680 kr.
ingrids
CITAT (Markus_H @ 27-05-2008, 15:49) *
Är inte agrifack mest för agronomer och andra med högskoleutbildning?

Det kanske de är ... fast gränserna suddas ut mer och mer mellan många förbund.
Det här med högre ersättning är väl i form av någon sorts försäkring som man blir ansluten till via facke, inte att de ger högre a-kassa som så.
KURT
Jobbar man med trädgårdsarbete så är Kommunal det naturliga fackförbundet. Men det finns ju alltid alltid alternativ som inte är så bundna till yrkesgränser t ex SAC.
Piccante
CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 16:30) *
Det kanske de är ... fast gränserna suddas ut mer och mer mellan många förbund.
Det här med högre ersättning är väl i form av någon sorts försäkring som man blir ansluten till via facke, inte att de ger högre a-kassa som så.

Det är rätt, inkomstgarantin eller va den heter är en försäkring som vissa saco-förbund tecknar åt sina medlemmar. Men det ger ju mer iaf än den vanliga akassan.
mamamaggan
SOm medlem i ett fackförbund har du också andra försäkringar t ex liv och olycksfall . Man betalar väl en premie för det men den brukar vara låg. Dessutom har man ofta fler "förmåner" när man är fackansluten.

Det där om att man " måste " tillhöra ett visst fakförbund när man jobbar inom ett visst område/har ett visst yrke kan man ta med en nypa salt , tillhör själv ett fack som inte har det minsta med mitt jobb/yrke att göra.

Rådet från mig blir att höra dig för hos flera olika fack för att ansluta dig till det som du tycker verkar bäst.

Om man inte tillhör det fack som de flesta på arbetsplatsen är med i så är det bara så att man kan förhandla själv om inte det " rådande " facket vill göra det fast man inte är med där. Så har jag gjort på flera arbetsplatser och det har inte varit några problem.
Trädgårdsmästarn
Hej!

Lite sent svar men kanske ändå till någon hjälp. Förr var man med i lantarbetarna som även Gunnar sträng en gång. De försvann och ingår numera i Kommunal. I min firma är de flesta med i Kommunal, tyvärr är den väldigt politiskt inriktad och starkt knuten till Socialdemokraterna vilket gör att inte samtliga är med av principiella själ.

Jag har ett bra samarbete med Kommunal och vi går efter deras löneavtal i trädgårdsavdelningen och med handels i Butiken.

Det vilktigaste är dock att Din arbetsgivare är med i någon organistion som har avtal så Du är försäkrad samt att Du är med i någon A-kassa så du kan stämpla under den mörka årstiden om Du är säsongsarbetare.

Mvh
Mikael
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon