Full version: Örtte
juddan
Hallå! Jag tycker jätte mycket om örtte, speciellt de lugnande. Det är min nervmedicin på vintrarna när jag inte har trädgården. Har någon nåt roligt tips på örter man kan blanda i ett hemmagjort örtte, antingen för smakens skull eller för någon rolig effekt? Det behöver inte vara växter som är specialanpassade till just örtte, har ni någon idé om nån växt som skulle kunna vara kul i ett örtte så tipsa på! /Judit
ingrids
Jag odlade äppelmynta, peppamynta och en sort till som jag givetvis inte minns och blandade i olika proportioner. Äppelmyntan var inte så stark men brytningen var god.
juddan
Det kan jag tänka mig att blir jätte gott. det ska jag prova! Torkade du dem först eller kokade du dom färska?
Mollis
Jag brukar dricka nåt lugnande örtte på kvällarna, har köpt färdigt "Friggs Kvällsro" som är en blandning av Passionsblomma, Lavendel och Citronmeliss, men tycker att jag får lite ont i magen av det, brukar köra kamomillte också, det är riktigt milt och gott. Ska bli spännande att höra om nån annan har nåt bra förslag.
Rosmarin
Järnört är väldigt vanligt förekommande som just "kvällste efter maten" i Frankrike.(Verveine på franska, och det är INTE samma växt som heter Verbena på svenska).
Timjan ger också lugnande effekt.

En annan vinterblandning som jag brukar göra som är värmande och god är kardemummakärnor, kanelstång, kryddnejlika och lite färsk ingefära som jag krossar och låter småkoka en stund. (Det man inte dricker meddetsamma kan man låta stå och dra till ett senare tillfälle, för varje gång det värms upp så utvecklas smakerna ytterligare. ) När det hela dragit klart silar jag och blandar med varm mjölk. Man kan söta efter smak, gärna med honung.
Kalla vinterkvällar, framför brasan brukar vi ibland dricka detta te med lite rom tillsatt...
juddan
Oj, det lät jätte gott! Vilken blandning, har du kommit på receptet själv? Det lät verkligen härligt.
Vad har järnört för effekt? Är den god?

Mollis, friggs örtteer har verkligen fått mig att fastna, det var därför jag började tänka på det. men man kan säkert göra kvällsroblandningen själv om man bara kan få tag på örterna.
Christoffer
Te på hjärtstilla anses milt lugnande. Likaså kamomill, citronmeliss, blad på valeriana.
Te på sömntuta eller kronbladen av kornvallmo (ger en syrligt besk smak).
Te på växtbladen av växten kratom är väldigt bra.
Kattmynta är mycket bra; uppiggande och lugnande samtidigt.

Mollis
Jag har en massa Valeriana som växer vild i utkanten av trädgården som jag kanske skulle prova då! Har hört att man kan använda rötterna bara, men man kanske kan prova att använda bladen...och kanske blanda lite med all citronmeliss jag har. Tack för tipset!
Rosmarin
CITAT (juddan @ 29-05-2008, 16:40) *
Oj, det lät jätte gott! Vilken blandning, har du kommit på receptet själv? Det lät verkligen härligt.
Vad har järnört för effekt? Är den god?

Mollis, friggs örtteer har verkligen fått mig att fastna, det var därför jag började tänka på det. men man kan säkert göra kvällsroblandningen själv om man bara kan få tag på örterna.

Ja, det är ett hemmasnickeri. Och jag lovar att det värmer gott!

Järnört smakar väldigt milt, "örtigt", och jag tycker själv att det är ett mycket behagligt kvällste. Den har rogivande effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon