Söttok06
De är ganska gängliga, de som vuxit längst. Några är kortare. Jag har haft de ute 3 gånger på dagtid. Ska jag ha de ute några gånger till innan jag planterar dem i jorden utomhus.
På fredag får jag ett gäng säckar med kogödsel från Bauhaus som jag tänkte sätta mina tomatplantor i. Det blir väl inte för starkt med bara kogödslet?

Ska jag sätta bambupinnar som stöd åt dem. Annars rasar de ju omkull när de växer antar jag. De gängliga måste jag väl sätta ganska djupt i jorden. Stammen är ca 0,5 cm tjock bara och plantan är 45 cm lång med ett fåtal bladpar på.

Hur gör man?
Rosmarin
http://www.tomatsidan.se

Här hittar du mängder av tips om tomatodling!!!
Eva 33c
CITAT (Söttok06 @ 27-05-2008, 18:37) *
Ska jag ha de ute några gånger till innan jag planterar dem i jorden utomhus.
Det blir väl inte för starkt med bara kogödslet?
Ska jag sätta bambupinnar som stöd åt dem.

Jag tycker du ska ha dem ute så mycket som möjligt redan nu. Är det 10-15 grader ute kan de utanvidare vistas där. De behöver också vänja sig vid ljuset och vinden. Sätt dem i skyddat läge till att börja med och ta bara in dem om temperaturen sjunker.
De behöver absolut stöd, resten av sin tillvaro förmodligen, i allafall om det är sorter som ska tjuvas och växa på höjden. Och plantera dem djupare blir bra. Ska du sätta dem direkt i marken eller i krukor? Jag vet inte riktigt var du bor, men jorden i marken får man se till att den inte är för kall, då stannar de av i växten. Jord i krukor är varmare.
Kogödsel på påse har jag lärt mig här på odla att det är aldrig för starkt.
Sen fick du ju en bra tomatlänk också i förra inlägget.
björn z zarelius
hejsan den där sidan www.tomat.se gick ej att öppna alls i går och ej i dag 29 maj men jag klagar ej så jag söker mig vidare ,,,,,,,,, mvh bzz
KURT
CITAT (björn z zarelius @ 29-05-2008, 07:49) *
hejsan den där sidan www.tomat.se gick ej att öppna alls i går och ej i dag 29 maj men jag klagar ej så jag söker mig vidare ,,,,,,,,, mvh bzz

Jodå det går utmärkt att öppna den, den går till en reklambyrå, som inte har något med tomater att göra!

Och http://www.tomatsidan.se/ fungerar också.
embees
CITAT (björn z zarelius @ 29-05-2008, 08:49) *

Jag hade inga problem att öppna den. Allt man vill veta om tomater finns där. En bra sida!
golffoxtrotfive
nu e de sisomså att frosten va ju då framme och härjade med min enda tomatplanta, hur e de, kommer det nya blad och så eller e de helt kört och bara att slänga på komposten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon