Söttok06
27-05-2008, 17:40
Jag tog bort Rådjursgnagskyddet som jag hade satt fast på stammen. Det var fullt av myror där. Och på trädstammen och jorden nedanför ser jag att det kryper myror. Är det dåligt för trädet?
Överhuvudtaget verkar hela lotten vara full av jordmyror som bygger bon under stenar eller andra utrymmen. Försvinner de när man vattnar, för nu har det varit torrt och jag tänker att de trivs då.
Är de bara runt trädet eller på stammen så gör de ingen skada. Om de går uåå i bladverket, så kan de underhålla och skydda bladlöss. Trädet kommer inte att skadas av bladlössen, men det kommer att vara ganska fult.
Bladlössen skadar växten, på grund att de suger växt näring.
Lycka till.
H: BASSAm
Det är ofta inte så farligt med körsbärets löss, körsbärslusen. Myror underhåller dem ofta där, därför är de i trädet. Ingen myra tar frivilligt en liten promenad upp i ett träd - de har alltid något ärende.
Körsbärsbladlusen är en snäll variant som får de yttersta bladen att krulla ihop sig så småningom. Man kan i tidigt skede, t ex nu, spola bort dem om man krullar upp bladen men senare o säsongen när bladen är mer krullade har man inte så stor chans mot lusen och alla deras ägg. Då nyper man bort de yttersta bladen, spolar eller bränner och så brukar man kunna minska lusens framfart betydligt.
Hos mig ser samma lus ut att gå på en av mina rönnar också. Där låter jag den vara och det är markant skillnad. Körsbären där jag spolar och nyper varsin gång på säsongen har mycket färre löss.
Hoppsan! Nu såg jag att det ju var plommon det gällde! Ja då finns det ytterligare lusarter...
det vanligaste med löss är att skadorna inte blir så stora, men det finns lusarter som kan skada mycket av bladmassan och då bör man med ett träd agera nästa år iallafall. ta först reda på om det finns löss i trädet och kolla hur de ser ut.
Bästa sättet generellt att bli av med löss i träd är att spola träden med vattenslangen. Är det mindre träd kan man hålla handen bakom och spola varje gren och blad.
Söttok06
28-05-2008, 11:38
Tack! I kväll ska jag ner och vattna på lotten. Då kan jag ta ett sprut med slangen på trädet också. Tycker att bladen ser lite "vissna" ut.
Söttok06
29-05-2008, 20:32
Oj, gröna små bladlöss på bladen såg jag i dag. Kommer trädet att vissna?
Bladet är i hoprullade och myrorna promenerar där. Bladössen sitter i stora grupper. Ska jag banda till såpvatten och spruta? Eller räcker det att vattna med slangen för att få bort dem.
Jag tycker att löss är svåra att bekämpa.
Jag tror att torkan är en stor del av orsaken till att vi har sådana mängder med olika löss i år. När jag kommer in i området där jag bor 'regnar' det löss, jag har det i håret, på kläderna, ja överallt. Det är väl bara att hoppas på att nyckelpigorna
kommer snart!
Idag upptäckte jag också rejäla ansamlingar med löss i våra plommonträd som vi planterade förra våren. Var nu ute och sprutade med kallt såpvatten och får se om det hjälper.
Egentligen var det angående myrorna som jag har ett tips. Förra sommaren fick jag helt enkelt nog vad det gällde tvestjärtar som dök upp precis överallt. Av princip är jag inte särskilt förtjust i bekämpningsmedel, men efter lite sökande fick jag tag på Myrnix på Granngården. Detta är bara vanligt stendamm, vilket förefaller harmlöst men fungerar ganska bra faktiskt. Dessutom godkänt enligt KRAV. Använde det med framgång runt träden för att begränsa myrorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.