sjovik
1. ska man plantera om alla krukväxter man köper från affären direkt, eller vänta ett år?
2. bör man plantera om dom om man ser lite rötter när man lyfter upp växten från krukar, små vita rötter,
eller när ska man det?
Christer i Falköping
Är krukan smockfull av rötter kan man gott plantera om direkt. Är rötterna vita är de friska och nya, så det är bra. Är det så att rötterna just börjar närma sig krukkanten kan man vänta tills de fyllt ut krukan.
Christer.
freddie
Generellt skall man väl plantera om när växten är i tillväxtfasen dvs vanligtvis vår-sommar. Vissa växter har jag hört man skall vara försiktig med att plantera om direkt om de är känsliga för miljöombyten. smile.gif
Mysis
Jag brukar plantera om direkt när jag köpt en ny växt, eftersom man aldrig kan vara riktigt säker på att inte jorden innehåller ohyra/sjukdomar. Dessutom har de flesta växter det trångt mellan tårna, när de står i butiken (underlättar hanteringen). Det bästa är att driva upp sina egna växter, tycker jag, då vet man vad man får och uppfostrar växten, från "barnsben", att trivas i bostaden och med sällskapet (skötseln) =-)

När växten har etablerat sig i krukan brukar jag plantera om varje år, ganska tidigt på våren (feb-april). Dock ska man inte plantera om alla växter varje år. De växter som har en långsam rotutveckling (tex: gullranka, som har sköra rötter, som kan skadas av för frekvent omplantering) behöver bara "toppdressas" varje år och planteras om vart annat/var tredje år. Så gör jag i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon