Cilla
Eva Swahns inlägg om tips på trädgårdsställen i Österlen fick mig att tänka på vilken nytta jag hade av sådana tips om roliga besöksställen i Skåne när jag hade semester i somras.

Det vore roligt att göra en längre lista tillsammans med tips på ställen över hela landet!

Det kan vara en liten trädgårdsbutik. En häftig privat trädgård. En örtagård, ett odlarmuseum, ett ställe på orten med fantastiska vilda växter eller en plantskola...

Om vi lägger in inlägg från olika landskap kan många vara med att bidra. "Tips i Uppland" kan vara ett, "tips i Norrland" och ...."Småland" osv.

Sedan kan vi samla ihop dem liksom ni som bidrog till den roliga och gemensamma historien gjorde, så att det blir en liten katalog över hela Sverige.
Hans i Mälardalen
Jag tycker att det verkar som en jättebra ide! biggrin.gif

MvH
*Felix matte*
CITAT (Cilla @ 22-08-2003, 15:38)
. "Tips i Uppland" kan vara ett, "tips i Norrland" och ...."Småland" osv.

Eller kanske: Tips i Götaland, tips i Svealand och tips i Norrland biggrin.gif

Landskap som ingår i Norrland

Gästrikland
Hälsingland
Härjedalen
Jämtland
Lappland
Medelpad
Norrbotten
Västerbotten
Ångermanland

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ti bee
Väldigt bra idé! smile.gif
Jag tycker att det vore bäst med relativt små områdesuppdelningar, så man kan planera in sina resor lätt. Kanske kan folk fylla på med sina områden allteftersom, man känner ju sin trakt bäst själv och kan definiera den bäst, typ Siljanbygden, Österlen, Höga kusten etc.?
Bra idé Cilla! biggrin.gif
Cilla
Kul att vi är fler som skulle kunna ha intresse av det!

Ja, ni har rätt - vi kan i princip ha hur små "tipsenheter" som helst och sedan lägga samman dem på något bra sätt. Tänkte att vi inte skulle behöva ha 243975 egna inlägg bara, det kan vara bra att undvika.

Många tänker på sina lokala smultronställen som att det tillhör "Småland", dvs olika landskap. Vi i Stockholm har ofta ingen aning om det är Sörmland eller Uppland vi bor i. Och Norrland som landskap är ju helt rätt på tok för stort för att någon ska komma på att "aha, jag känner ju till ett litet ställe utanför Vaikijaur"...

I stort sett skulle vi kunna strunta i hur vi gör i början. Den kom kommer på roliga saker i Österlen och den som kommer på saker i Stockholms skärgård eller i Västerbotten kan väl omnämna det så - i rubrikerna som vi samlar i alltså...

Vi ska nog inte krångla till det, hittar gör vi ändå med sökmotorer och om vi sammanställer så småningom.

Kallar vi det "tips i ......." i rubriker här vet man ju vad det är, och de som inte vill läsa om allt i dagsläget kan ju bara hoppa över de inläggen.
adrian
Jättebra...
Hur gör vi då?
Karta eller länsvis..?
Cilla
Välj rubrik från område, stad, län, del av län eller landskap som du vill informera om.

Skriv som rubrik i inlägget "Tips....." så vet man vad det gäller.

Tipsa också under andras startade inlägg om det är i eller nära det område du vill informera om.

Så har jag uppfattat det iallafall.

Om det kommer tips från många ställen kan vi diskutera hur vi ska samla ihop det sedan - som karta, sammanlagd lista, eller något annat...
Cilla
Här fanns en artikel som tipsade om några trädgårdsställen i landet. Kanske finns det fler sådana tipsställen - låt oss ta med dem med, även om information och tips från odlare här iallafall för mig säger mer att det kan vara intressant än tips från stora kvällstidningar och turistbyråer.

http://www.aftonbladet.se/bostad/0007/28/turist2.html
Hannele
http://www.odla.nu/tradgardar/

Och Hisingen - som var med i Gröna Rum! tongue.gif
Sylvia
Många av oss forumister har säkert egna fina trädgårdar som man görna visar upp för andra forumister eller om man bara vill ha besök av andra trädgårdstorkiga? Vore det ngt om man tipsade i så fall: Jag, Blomtoka på Forumet, tar gärna emot besök av andra blomtokar. Jag bor Där och har Telnr eller Mailadress si o så... Vad sägs?
e_sedell
Det låter jätte bra! Hur ska man lägga upp det? Vem ska hålla i det? Det borde ju lämpligtvis vara någon data kunnig.

Man skulle ju kunna ha en sverige karta där man kan klicka på landskapen. När man får upp den sidan så är en massa mål utmärkta med röda prickr. Landskapet är uppdelat i ännu mindre delar för att man ska kunna se alla lokala mål. När man klickar på en sådan här intressant del så får man upp alla mål mera nogrannt utmärkt och man kan klicka på ålet. Där får man lite information och eventuellt bilder + att man kan lägga in recentioner om platsen och läsa en vägbeskrivning och se en vägkarta. Eventuelt kan man skippa landskaps uppdelningen, om man har en stor bild på landskapet är det nog inget behov av det, men de större landskapen och landskap med många mål kanske skulle behöva denna uppdelning....

Bara ett förslag......

Kanske kan man lägga upp en hemsida och hjälps åt att sköta den.... Där kan man ha ett forum för växtbyten e.t.c.
Ewa L
CITAT (Sylvia @ 23-08-2003, 20:27)
Många av oss forumister har säkert egna fina trädgårdar som man görna visar upp för andra forumister eller om man bara vill ha besök av andra trädgårdstorkiga? Vore det ngt om man tipsade i så fall: Jag, Blomtoka på Forumet, tar gärna emot besök av andra blomtokar. Jag bor Där och har Telnr eller Mailadress si o så... Vad sägs?

Det har jag också varit inne på. Att i all anspråkslöshet få besöka / få besök av andra entusiaster. Kan vara utmärkta "rastställen" när man är på väg någonstans. Att få kliva ur bilen och sträcka på benen och samtidigt titta på vackra trädgårdar.
syrolis
Där jag bor finns det en visningsträdgård.

Örtagården Mon i Väne-Åsaka
Cilla
Javisst - att inkludera oss "blomtokar" på listan/kartan vore kul! Jag skulle själv gärna ta emot en sådan då och då hemma hos mig.

När man klickar eller läser listan kunde man få mailadress. Får man svar är personen ju hemma, aktiv och kan också svara på att ta emot besök om den vill.

Snart blir det kanske dags att koppla in webmastrarna i detta. Kanske är det något de är intresserade av att göra en grafisk ram för? Annars kan vi ju göra listor mm själva som inlägg och sedan sammanställa dem - men jag tror det skulle kunna berika forumet att det fanns en grafisk tipskartekatalog där vi kunde tipsa och tipsas om allehanda roliga besöksställen.
Hannele
En ny bok:
Utflykter i det gröna, guide till svenska trädgårdar och parker av Maria & Johan Kindblom.

ariana
jag har tänkt samma att jag gärna skulle se era och andras trädgårdar, jag har bara inte ---kommit mig för att säga det

vi skulle tycka att det vore käckt ha lite små resmål att stanna upp vid en stund särskilt tror jag till personliga trädgårdar,och trevliga växtförsäljningställen

hoppas att det går att ordna
blomtokar är välkomna att rasta hos oss maila går ju bra
biggrin.gif
Cilla
OK, jag lägger in en ny fråga om detta att besöka och få besök i egna trädgårdarna!
Hannele
Tja, vem skulle vilja se ett söndersprängt berg på Hisingen...? unsure.gif
Välkomna!
cissi i onsala
Trädgårdsrundan i västra skåne

Här kommer en länk med massor av tips för växtra skåne, både privata trädgårdar, parker och plantskolor.

wub.gif

Bra idé med tips.
Ewa L
CITAT (Hannele @ 26-08-2003, 21:32)
Tja, vem skulle vilja se ett söndersprängt berg på Hisingen...? unsure.gif
Välkomna!

Jag!!!
Dessärre har jag sällan ärende åt det hållet, men om det blir tillräckligt många intressenter kanske jag kan ta en mini-semesterresa nästa sommar enkom för detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon