Moonbeam
27-05-2008, 19:53
Köpte 3-pack från Odla, och de verkar än så länge må bra. Följer råden som följde med, men vänder mig hit också för tips. Vill ju såklart att de ska överleva, men jag undrar hur lång tid det tar innan de växer till sig och blir stora och fina och blommar? Och är det någon sort som klarar sig bättre än någon annan?
Dina trumpeter kan nog bli stora (måste beskäras om du inte vill ha över två meter höga växter) och granna och blomma redan i sensommar om de får stå på en varm och ljus plats och får rikligt med vatten och regelbunden gödsling.
Innan vintern vill de beskäras till en höjd på ca: 30 cm och sedan övervintra i ett kyligt utrymme (kan stå mörkt) och få sparsamt med vatten. Nästa vår vill de få ny jord och kanske nya (större) krukor. Några veckor efter omplantering och ljus och vattenökning kan man börja gödsla. Tänk på att använda gummihandskar vid hantering, eftersom växterna är giftiga!
Såhär gör jag och svärmor. Du kan se resultatet på min profilbild. Lycka till!
Vilken/a färg/er har du? Sorter?
Moonbeam
28-05-2008, 07:22
Hej igen!
Jag har tappat bort lappen med vilka sorter det var...Klantigt! Men det skulle vara vit klocka, ljusgul och rosaröd om jag inte minns fel. Kanske de på odla kan ge mig infon igen, ska maila dem.
Just nu är de bara runt 0-15 cm höga, och ganska oansenliga. Men jag tycker de är så fina när de blommar! Var i Peru förra året, i en stad nära djungeln och mitt på torget där hade de ett enormt träd av just änglatrumpet, och det var då jag blev förälskad. Gissa om jag blev glad när jag insåg att man kan ha dem även här i kalla Svedala

Trodde det var en tropisk växt!
Moonbeam
28-05-2008, 15:38
http://butik.odla.nu/produktpop/2983De här ska det vara, om du blir klokare av detta
Moonbeam
02-06-2008, 23:51
Nu verkar den ena dock ha fått spinn? Kan de ens få det? Eller var det bara en spindel som slagit bo? Såpvatten, eller?
Hjälp hjälp hjälp!
Kilmister
05-06-2008, 00:49
Min erfarenhet är att de gärna samlar på sig ohyra.
Provado är bäst, tror jag de flestas mening är.
Moonbeam
06-06-2008, 22:20
Har petat ner Provadopinnar, får bara hålla tummarna nu!
För att Änglatrumpet ska blomma, ska du sätta den ut när temperaturen blir mera än 10, med bra vatten och gödsling.
Lycka till, H:Bassam
Alexander-VG-zon3
07-06-2008, 17:49
mycket sol och värme och mycket vatten och näring så blommar dom bra ,, ta in innan frosten kommer och övervintra svalt +1c +12c och vattna efter temp ,, i feb planteras dom om i ny näringsrikjord och sedan börja ge dom vatten sätt dom iu ett ljust fönster eller vänta med att sätta ut dom direkt närt frosten är förbi ,, tra in vid sen frost .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.