moksa108
27-05-2008, 20:39
Jag odlar massor med basilika under LE-lampor och de har verkligen växt sig fina. Nu ser jag på några enstaka blad att de har blivit bruna och ihoptorkade. De är inte alls nära lampan, så det är ingen brännskada det handlar om. Kan det vara så att de behöver näring? Hur ofta bör man ge basilikan näring? Och vilken typ av näring tycker de om? Tack på förhand!
Det är för lite vatten och hög temperatur omkring växten.
Lycka till, H:Bassam
moksa108
28-05-2008, 14:11
Du kan nog ha rätt i att jag inte vattnar dom lite för lite. Vilken temperatur skall basilika ha för att må bra? Jag gissar på att den just nu har ca +20grader.
20 - 25 grader för basilika och vissa andra "tropiska" kryddor, du har bra temperatut men försöka ge mera vatten, på grund att du har lite fuktighet på luften.
Lycka till, h:Bassam
moksa108
30-05-2008, 09:46
Ok, tack! Jag skall se till att så att de slipper torka ut. Är så van med att låta alla andra växter torka ut mellan vattningarna så jag låter basilikan göra det med. Men nu ska de få vatten så fort det blir det minsta torrt
moksa108
30-05-2008, 16:35
Känner någon till om och när basilika behöver näring och isåfall, vilken typ av näring vill den ha?
Du kan ge näring i flytande form varje vecka. Flytande blåkorn fungerar.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.