Full version: Actinidia kolomikta
Tosan
Är det nån som vet hur det ligger till det där? Nån sa att kameleontbuske och minikiwi var samma sort, bara olika kön. Men är det isf honplantan eller hanplantan som är kameleonten? Eller räknas vissa "namn" till kameleontbuske och andra till minikiwi?
Kan nån snälla förklara, för hur jag än letar så blir jag inte klok på det där dunno.gif
Ophelia
Jo det stämmer på sätt och vis. När man köper Actinida kolomikta och vill ha dem som minikiwi kan det vara bra att hålla sig till de namngivna sorterna (Oskar, Anna och Paula eller Issai som är självfertil men inte är lika prydnadsvänlig med rosavita bladtoppar och har lika god smak) för att få bäst pollinering. Det fungerar givetvis att plantera flickorna tillsammans med en redan etablerad planta av kameleontbuske och få lite frukt. Alla de namngivna är alltså kameleontbuske men den man odlat för prydnad är hanbusken då den har de mest framträdande rosavita bladspetsarna. Nu råkar det vara så att även "Paula" har lite rosavita bladspetsar och gör sig fint till prydnad.

Minikiwi är egentligen ett samlingsnamn. Du har ju även Actinidia arguta (Tina och Tage) som räknas till minikiwigruppen.
Tosan
Tack för ett uttömligt svar! smile.gif Nu blev jag mycket klokare, Kenneth på S (AoT) gjorde mig lite klokare, så nu har jag beställt actinidia kolomikta `Oskar´så får vi se hur den artar sig...
kollade priset på en Actinidia Kolomikta på en plantskola häromdan: 275:-! Odla tar 79:- så jag tycks ha råd att misslyckas. Å så fick jag ju en anledning till att köpa vindruvan som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon