Full version: Mått på kallbänk
LasseB
Vilka mått anser ni är lämpliga på en kallbänk Framför allt höjd och berdd är jag intresserad av Längden får bli som jag hittar fönster. Får det att köra med automatiska lucköppnare (som till växthus) på kallbänk. Som gammal frilandsodlare är jag även tacksam för andra glada tipps i detta ämne
Sisilisko
Åh, just nu är jag en sån som inte borde skriva svar men som har oändlig orddiarré just idag. Jag har aldrig byggt en kallbänk, har aldrig odlat i en en eller har annan praktisk erfarenhet, men jag har sett på teve och läst i böcker.

I mitt favvoteveprogram Garderners World (fredagar på BBC Two) har de en kallbänk som är ca 30 cm hög på lägsta sidan och lite högre i bakkant. Botten är täckt med sand och de odlar i krukor.

När du gör en kallbänk på deras sätt gör den så hög som du tror att den behöver vara för att plantorna ska få plats på höjden utan att slå i glastaket innan du planterar ut dem i rabatten eller trädgårdslandet. Jag tror 30 cm i framkant och 40 cm i bakkant räcker för nästan alla plantor.

I en av mina trädgårdsböcker beskrivs kallbänken mer som en pallkrage med glas över. Man odlar direkt i jorden som beskrivs som lucker. Det är meningen att man ska ta bort glaset när växterna är så stora att de slår i taket. Denna sorts kallbänk är lite lägre och har även den lägre framkant än bakkant.

Vilken sorts kallbänk har du tänkt dig?

Ett annat tips är att kolla in trädgårdsidorna på BBC, de är packade med information om allt möjligt:
http://www.bbc.co.uk/gardenersworld/ eller www.bbc.co.uk/gardening
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon