Full version: Björnbär i kruka?
Anja & flock
Hejhopp!
Är det ngn som provat att odla björnbär i kruka? De kommer att stå mot en hög, varm mur i söderläge och vad jag vet växer de som attans...! (Taggfria, två sorter) Problemet är att det är en stenläggning på den platsen och därför klurar jag på möjligheten att sätta dem i ngt slags stor tunna/kruka. (varsinn)

Vad tror ni?
jazza
Jag planterade min Björnbärsbuske i pallkrage , två på höjden och det har funkat bra - så det funkar nog , om du väljer en rejäl tunna..

Jazza
Johanna O
Fick en björnbärsplanta när jag bodde i lägenhet, stod i en kruka ca 30 cm i diameter. Trivdes på balkongen i sol och gav bär. Flyttade med den till första huset och den fick stå kvar i krukan - trivdes. Men jag var lite småtaskig mot den, den borde haft en större kruka.
En stor låda/hink borde nog gå bra för dig!
Lycka till

Mvh
Johanna
Tosan
Det kanske vore nåt för min björnbärsbuske som lever, men antagligen aldrig kommer att ge bär...
Men hur gör ni med dem på vintern?
Anja & flock
Jamen då testar jag... Pallkragar tänkte jag ju inte ens på... Va bra!! Eller en rejäl gammaldags tunna...? De borde ju klara sig bra även på vintern tycker man. Lite extra täckning mot väta kanske?

Tack för svaren! tummenupp.gif
Johanna O
Min övervintrade först på inglasad balkong, efter flytt till första huset tror jag den stod i ett uthus över vintern. Nu i nuvarande hus har jag faktiskt grävt ner den i trädgården och den fick därför övervintra ute, oskyddad. Den lever o frodas idag! Så min hantering har uppenbarligen funkat! smile.gif

Mvh
Johanna
Tosan
CITAT (Johanna O @ 28-05-2008, 23:28) *
Min övervintrade först på inglasad balkong, efter flytt till första huset tror jag den stod i ett uthus över vintern. Nu i nuvarande hus har jag faktiskt grävt ner den i trädgården och den fick därför övervintra ute, oskyddad. Den lever o frodas idag! Så min hantering har uppenbarligen funkat! smile.gif

Mvh
Johanna

Min fryser nästan ner till marken. Det visade sig ett år efter inköp att den tål zon 3! Och då hade företaget stått och lovat att den skulle va fullt vinterhärdig. Det är ju lite trist med en bärbuske som aldrig blir nåt.
Men jag gräver nog upp den i höst och försöker övervintra den nån annanstans än ute.
Anders Roslagen
Tosan, du vet väl att det kommit nya härdiga björnbärssorter, med finsk och rysk härkomst? Hos Blomkvists, jag har skaffat två sorter men vet ännu inte hur de smakar. Hade hört att björnbären ofta fryser ner även här nere hos mig och det gjorde att jag struntade i björnbär, tills nu.
Tosan
CITAT (Anders Roslagen @ 30-05-2008, 00:11) *
Tosan, du vet väl att det kommit nya härdiga björnbärssorter, med finsk och rysk härkomst? Hos Blomkvists, jag har skaffat två sorter men vet ännu inte hur de smakar. Hade hört att björnbären ofta fryser ner även här nere hos mig och det gjorde att jag struntade i björnbär, tills nu.

Jadå smile.gif Och så småningom ska jag köpa en. Körsbär också biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon