gunirene
28-05-2008, 08:58
Jag har planterat en squash i växthuset. Växer bra men har nu fått en vit beläggning på bladen. Vad gör jag ?
Tacksam för råd.
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2008, 15:20
Är det en vit och mjölig beläggning kan det vara mjöldagg (även om det låter ovanligt tidigt på säsongen för den svampen) Åtgärd: Ta bort de värst drabbade bladen och spruta växten regelbundet med mjölkvatten eller Atamonvatten för att bromsa angreppen, spruta alla växter i växthuset som hör till gurksläktet i förebyggande syfte med samma medel (mjöldaggen som går på gurkväxter brukar inte gå på andra växtslag).
Ifall det är mera vitt och papperslikt och plantorna är hyfsat nyplanterade och dåligt avhärdade kan det vara brännskador av solen.
gunirene
28-05-2008, 20:56
Tack Åsa för råden.
Det är nog mjöldagg. Jag skall ta itu med besprutning. Hur blandar jag mjölkvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2008, 17:38
Det behövs ingen exakt dosering det kan inte bli för starkt, jag brukar nog bara hälla upp vatten i min sprutflaska och sedan hälla ner mjölk kanske 1dl mjölk 3% eller några msk mjölkpulver+ 5-8dl vatten
gunirene
29-05-2008, 23:08
Tack Åsa Jag skall testa
Gun
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.