torkil
Har några unga äppleträd, planterade för ca 2 år sedan. Har gödslat det mesta av andra växter, buskar, rosor mm börjat efter ca 1 år men av någon anledning, tror jag hört el. läst något, inte vågat gödsla mina äppleträd. Läst nu att nässelvatten kan vara bra. Hur gör ni, vad och när, om man nu ska gödsla överhuvudtaget ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har knappt gödslat mina jag tittar på hur de växer, har de god tillväxt brukar det finnas tillräckligt med näring i marken = onödigt att gödsla. (viktigare än gödsling för träd speciellt unga är att man har öppen jord runt trädet + vattnar på våren så de kommer igång + regelbundet under sommaren ifall det blir varmt och torrt)
Kilmister
Gröngödsling har jag hört skall vara det bästa för träd.
Det låter rimligt, dessutom så håller det ju en del av ogräset borta närmst trädet.
Solstorm
Jag har ett äppleträd som jag haft massa år. Gräset växer hejvilt omkring det. Jag har aldrig gett något kväve, däremot får de vedaska på vintern. Gott om äpple blir det och det finns inga synliga tecken på näringsbrist. Det är ett tjockt lager lera under med matjord ovanpå leran. Tror att det kan finnas godsaker för trädet i leran.
torkil
Tack för svar. Verkar som det ligger något i ändå i min föreställning att inte gödsla hur som helst. Aska är väl bra då sent på säsongen för andra växter också ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon