Jag köpte lite sättlök (rödlök) på Granngården idag, har dock aldrig satt lök förut så jag har ingen aning om när de skall planteras. Är det lagom tid nu? Eller är jag för sent ute? (Bor i z5)
Det hade gått att sätta dem tidigare, men du kommer att hinna få skörd även om du planterar nu. Rödlök växer ofta betydligt sämre än vanlig gul lök, så man får inte lika stora lökar.
Okej, då petar jag ned dem idag.
Hur tidigt/när är lagom att sätta dem annars?
Vi stoppade ner massa lök för ca en månad sen och gallrar landen nu och äter jättegod, späd, färsklök/lökblast. Den löken borde sen vara mogen att torka och lagra i mitten-slutet på juli.
Slutet av april brukar funka bra att sätta löken här nere men om det är för kallt kan det tydligen trigga löken att gå i blom och då är den förstörd.
Tänk på att löken inte behöver vara mogen för att vara ätbar. Den är fantastisk god innan den är helt mogen.
Frideborg
29-05-2008, 21:37
Hej!
På tal om rödlök. det är en bra hostmedicin oxå.Skala en rödlök Dela den lite koka tills den blir vit.Sila drick spadet.Om man vill kan man söta den lite med honung.men inte varmarare än 70 gr.
det är toppen mot hosta.Gammalt tips via svärmor.
Mvh Birgitta W
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.