Full version: Ring ring!
catlin
När ska man ta fröna från ringblomman? Ska d bli bruna när d sitter på. Eller kan ja ta in dom o torka nu när d ä gröna? Rabatten är ju inte lika snygg me massa överblommade ringblommor ...
Åsa, mälardalen zon 2
Man ska nog låta dem bli lite mer mogna och sedan skörda. Vill du ha ringblommor på samma plats nästa år låt några frökapslar sitta kvar de brukar kunna självså sig ganska rikligt. Hos mig får de fröså sig naturligt så jag skördar inga frön alls och de verkar bara bli fler och fler i rabatten.
Cilla
Ringblommor är bra på att sköta sig själva hos mig, men det är klart att de ibland vill komma där jag inte vill också. På våren flyttar jag småplantor som kommit upp till ställen där jag vill ha dem. De slokar en dag, sedan kommer de igen efter vattning.

I år har jag överflöd av ringblommor så jag klipper av blomställningarna när fröna är helt torra, mörkbruna och håller på att falla ur blomman. På våren ger jag bort frön och överraskningsplanterar med dem i vänners tomthörn, på allmänningar mm.
Hannele
Torka även kronbladen; fattigmans saffran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon