Jag odlar mina växter i en inglasad trappuppgång (bor i källarlägenhet) och därför också i krukor/hinkar!
När jag planterade om mina gurkor till stora hinkar med kogödsel misstänker jag att jag vattnade för mycket varpå de slokade förfärligt i över en vecka och en stackare miste livet.

Nu har de däremot återhämtat sig ganska bra men växer väldigt långsamt. Innan växte de så det knakade. Nu till frågan; På morgonen ser plantorna väldigt pigga ut och alla blad är spänstiga (även de gamla som slokade efter omplanteringen) men under dagen, när det blir varmare, slokar de. De nya fräscha bladen slokar knappt medan de gamla nästan längst ner slokar väldigt mycket. Vad beror detta på?
Sen till nästa fråga:
Jag har en paprika som är ca 10 cm ungefär som har fått en knopp. Ska jag ta bort den och låta plantan bli lite större innan den får sätta knoppar? Eller fortsätter den växa ändå?
Ungefär samma fråga gäller mina gyllenbärsplantor. De är väl ca 10-15 cm och på dem har jag tagit bort alla knoppar som kommit hittills, vilket har varit väldigt många! Har sett här på odla att en del har fått väldigt stora plantor och med mina plantors hastighet så skulle jag tro att de når samma storlek om 100 år

Ska jag fortsätta plocka bort knopparna?