Full version: Massa frågor
mols
Nu kommer det massa frågor på en gång! Är en nybörjare så det är första året jag försöker mig på det här med grönsaker! sos.gif

Jag odlar mina växter i en inglasad trappuppgång (bor i källarlägenhet) och därför också i krukor/hinkar!
När jag planterade om mina gurkor till stora hinkar med kogödsel misstänker jag att jag vattnade för mycket varpå de slokade förfärligt i över en vecka och en stackare miste livet. sad.gif
Nu har de däremot återhämtat sig ganska bra men växer väldigt långsamt. Innan växte de så det knakade. Nu till frågan; På morgonen ser plantorna väldigt pigga ut och alla blad är spänstiga (även de gamla som slokade efter omplanteringen) men under dagen, när det blir varmare, slokar de. De nya fräscha bladen slokar knappt medan de gamla nästan längst ner slokar väldigt mycket. Vad beror detta på?

Sen till nästa fråga:
Jag har en paprika som är ca 10 cm ungefär som har fått en knopp. Ska jag ta bort den och låta plantan bli lite större innan den får sätta knoppar? Eller fortsätter den växa ändå?

Ungefär samma fråga gäller mina gyllenbärsplantor. De är väl ca 10-15 cm och på dem har jag tagit bort alla knoppar som kommit hittills, vilket har varit väldigt många! Har sett här på odla att en del har fått väldigt stora plantor och med mina plantors hastighet så skulle jag tro att de når samma storlek om 100 år sad.gif
Ska jag fortsätta plocka bort knopparna?
Bassam
För gyllenbärsplantor det är bra att borta knoppar från små plantor, om de små plantor haft tidigt knoppar, det betyder att de saknar kväv som kommer från naturligt gödsel.
- För gurkor du har mycket gödsel på jorden och det betyder att plantor kan inte ta vatten som behöver under varm tid, försöka omplantera dem i jord som har lite gödsel.
- Lycka till, H:Bassam
-
CillaM
Gurkor vill egentligen inte ha för mycket gödsel utan mer järn. Några rostiga spik i en hink vore bra, med vatten då. Sedan är de väldigt törstiga o ju större en planta är desto törstigare. De ska heller inte stå i drag, varmt varmt är deras grej. Även mina physalis är tröga och små, blir väl inget av dom, men de är också törstiga. Vattning av allt 2 gånger om dagen, morron och kväll är att rekommendera. Och dutta inte med vattnet, ge rejält och häll hellre bort överskottsvattnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon