theswed
Undrar det var väldigt länge sen jag annvände en kräsklippare eller körde en gräsklippar traktor trimmer motorsåg har lite dålig koll men nu är det så att jag kanske kommer att ha ett nytt jobb snart där
jag arbetar med dom här redskapen
undrar du hur det är med bensin i dag har förstått att det finns färdig blandad tex aspen två takts 2%
är det sån som gäller eller vadär bäst för motorerna i dag är det olika i fall det är en trimmer eller motorsåg
vanlig gräsklippare/traktor .....

och hur är det med underhåll på dom här maskinerna vad ska man underhålla/byta luft filter pakningar osv
vad ska man tänka på ..
KURT
Använd akrylatbensin, undvik allt som innehåller etanol det förstör packningar. På motorsågen måste ju både luftfiler och bränslefilter byta/göra rent regelbundet.

http://www.svo.se/episerver4/templates/SNo...e.aspx?id=22738
theswed
CITAT (KURT @ 28-05-2008, 16:01) *
Använd akrylatbensin, undvik allt som innehåller etanol det förstör packningar. På motorsågen måste ju både luftfiler och bränslefilter byta/göra rent regelbundet.

http://www.svo.se/episerver4/templates/SNo...e.aspx?id=22738

Vilken sorts besin inehåller etanol ?? läste på svo.se plus att jag såg en film om hur man skulle sköta sågen där sa/stog det att luftfilter skulle man göra ren regelbundet inget om bränslefilter men det kanske varierar beroende på modell
KURT
Vanlig bensin innehåller oftast etanol:

http://www.preem.se/templates/ProductInfor...on____1300.aspx

Även om man använder tratt med filter så brukar det komma med spån och annat ned i tanken när man tankar motorsågen. Därför bör man kolla det ibland och göra rent det eller byta om det är smutsigt.
theswed
ja just det vanlig viste ju det tänkte inte på det smile.gif

tack för ditt svar då vet jag ..
theswed
Åk gräsklippare och vanliga gräsklippare har väll 4takts motorer eller ??
Azur
CITAT (theswed @ 30-05-2008, 14:56) *
Åk gräsklippare och vanliga gräsklippare har väll 4takts motorer eller ??

Japp. Röjsågar och motorsågar har tvåtaktare, gräsklippare är fyrtakt.

Finns säkert undantag, men det är regeln.
henriks
finns akrylatbensin för fyrtaktare också.

Framförallt motorsågen skulle jag aldrig komma på tanken att köra på vanlig bensin och blanda in olja själv. Det är en jätteskillnad på avgaserna, När jag använde vanlig bensin hände det att jag fick ont i huvudet av att använda motorsågen, aldrig med akrylatbensin.

Dock ett tips: Blanda aldrig vanlig bensin och akrylat, och om du har en såg som du använt vanlig bensin i kan det ta åtskilliga tankar innan all "skit" bränts bort. Både luktar värre och ryker mer, men det beror på att akrylatbensinen löser upp alla gammla avlagringar. Min nuvarande såg har det aldrig varit annat än aspen i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon