Blackelvira
Finns det någon som har lite tips på hur jag ska bygga en kompost. Jag skulle helst vilja ha en som jag kan ha matavfall i hela vintern,måste den vara isolerad för det ?Jag bor i inlandet i ångermanland och vi har rejäla vintrar. Jag har insyn på min tomt från alla håll och så springer det hundar, räv och grävling mm över gården som säkert skulle vara intresserade av en kompost. Det enklaste skulle ju vara att bara ha en kompost för trädgårdsavfallet men håller man ändå på så kan man ju göra det "riktigt"
Sisilisko
Hej!

Här är en sida med ganska bra bygganvisning.
http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/B...ygg_en_kompost/

Mer info får du på:
http://www.rattvik.se/kompostskola.asp

En annan länk på ämnet:
http://www.odla.nu/artiklar/kompostera_det.shtml

Om du vill kompostera hushållsavfall, dvs. tillagad mat och kanske animaliska rester måste du ha en tät och av kommunen godkänt kompostkärl. Jag har en Greenline Master. (Jag ska skaffa en till).
Greenline Master är en varmkompost som jag kastar allt hushållsavfall i. Min granne sa med medlidande i rösten att man inte blir stjärna på första säsongen... Det har han rätt i, jag har gjort grova fel i mitt komposterande.

Det finns därför tre tips som jag vill förmedla:
1, Var noga med kväve och kol balansen. För mycket kväverikt material gör komposten blöt och stinkande. Till en soppåse hushållsavfall har jag nästan lika mycket klippt kartong, klippt eller knöglat tidningspapper eller torv. Det går också bra med pinnar som gått genom en komposttugg. Ju mer finfördelat det "torra" materialet är desto bättre. Balans gäller oavsett om man tar med allt hushållsavfall eller bara tar delar av det.
2, Vändning. Komposteringsprocessen behöver syre. Om komposten börjar stinka är det syrebrist. Om den stinker tänk på att den luktar extra mycket när du vänder den. Om du har grannar som kan bli störda av stanken, vänd den på sen kväll eller tidigt på morgonen. Om komposten luktar illa ska du tillsätta torrt material, flisade pinnar, kartongbitar, knögligt tidningspapper eller torv och sedan röra om i den.
3, Tålamod. Ha två behållare, gärna tre, fyll en i taget, när den ena är klar för tömning är den andra klar att stå på mogning. Kompostering är en naturlig process och det är svårt att få naturen att arbeta fortare än vad den har förutsättningar för.

En klok man sa till mig att man ska räkna med en säsong som uppbyggnad av komposten, alltså att det tar ett år att få ihop en kompost som ska mogna, sen ska den mogna helst en hel säsong så summa summarum tar det två år innan man har egenproducerad kompost att lägga runt växterna i trädgården. Han sa också att en kopost är lite som att ha ett husdjur.
Nu, när jag äntligen lyckats med komposten, efter en del försök och misslyckanden inser jag att han har rätt.

Lycka till!

torkil
Jag är ju nybörjare, har bara haft trädgård i 2 år men tyckte tidigt det var spännande med kompost och har tagit reda på så mycket jag kunnat både här på forumet och andra källor. Jag har byggt 2 st komposter av pallkragar. Den första har jag isolerat invändigt med gamla liggunderlag, gjort lufthål i sidorna nedtill på den understa pallkragen. Botten har jag klätt med metallnät, ca 5-6mm maskor, eg avsett för ventilation och även lufthålen är täckta av nät. Lock har jag också gjort som passar in precis så det är tätt och isolerat detta också. Jag komposterar allt som går att kompostera, matavfall, kött/slaktrester, trädgårdsavfall mm. Båda komposterna är 3 pallkragar höga. Den andra komposten har jag inte isolerat, där flyttar jag över halvfärdig kompost för att eftermogna, fungerar komposten blir avfallet ganska snabbt ointressant för möss och råttor tror jag. Jag har sökt tillstånd av kommunen för att kompostera matavfall och förbundit mig att göra den säker för gnagare och jag tror den skulle tåla en inspektion. Blev lite förvånad när jag sa upp hämtningen av matavfallet med kommunen och fick veta att det krävs tillstånd trots att tomten ligger långt ute iskogen med långt till närmsta hus men det krävs iallafall.
Det fungerar väldigt bra och det kryllar av mask och andra kryp och jag kunde sent i höstas lägga på kompost på mina buskar och rosor som var mycket fin.
Blackelvira
Tack för bra svar. Det låter onekligen intressant. Jag jobbar på en arbetsplats där jag har kunnat "låna" hem lite pallkragar som jag odlar i men jag får inte ta hem hur många som helst förtåss. Det var en smart ide att använda dem då har man mycket av bygget klart.
Blackelvira
Nu har jag börjat lite smått med att skaffa pallkragar. Kan man ställa dem mot en uthusvägg eller blir det kompost av hela huset då. Det är annars en perfekt plats som är avskild och inte stör några grannar.
torkil
Hej Blackelvira, kul att du anammade min idé med pallkragarna. Som jag påpekade innan så är jag nybörjare och det finns säkert andra som vet bättre. Kan dock inte komma på något negativt med att ha komposten intill uthuset bara det är bra underlag med mask i marken så det inte är för torrt pga dränering tex. Så länge inte pallkragarna murknat sönder helt ska de väl inte skada husväggen heller. Kanske du kan ha lite luft emellan ? Jag har oljat in mina så de ska få lite längre livslängd.
Har du tillgång till p.kragar har du säkert tillg. till pallar också. Tänkte bara passa på att nämna att jag använde en sådan när jag gjorde locket. Tog sönder en och använde ena sidan, fyllde i med bräder i mellanrummen. Pallarna har ju precis det mått man behöver för ett lock, men det hade du kanske redan tänkt på. Har du hittat något lämpligt nät att spika på i botten ? Ska du isolera med något ?
mino
komposten behöver vara isolerad för att inte avstanna på vintern. Eftersom du fyller på den hela året så kan det vara klokt att den processar materialet hela året (om än mycket långsammare på vintern). Möjligtvis har kommunen nån synpunkt på isoleringen (man behöver tillstånd i de flesta kommuner för att få slänga animaliskt avfall i komposten och då vill de veta vad man har för kompost).

Man bör absolut ha två komposter eller en kompost med två fack. När man har fyllt ett fack så börjar man fylla nästa och under tiden det andra facket blir fyllt så får avfallet i första facket efterkompostera och bli helt klart. Har man bara ett fack så måste man plocka ur det halvsmälta när det är fullt och låta efterkompostera nån annanstans.
Blackelvira
Nu är jag klar med komposten. Det blev två pallkragskomposter och vi hade perfekta pallar på mitt jobb som var heltäckande till lock. Tack för alla bra tips.
chrille112
Det vore spännande att se en bild på den, har du möjligtvis det? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon