Full version: Skator !
Sarahgbg
Jag har oturen att många skator gillar att landa på min balkong.
Och då inte bara på räcket, för att vila sig.

Nej, dom gillar att landa och dunsa ner på olika växter jag har, i krukor och urnor.
Jag tycker inte om det, dels för att dom smutsar ner, men mest för att växterna förstörs, trampas ner och blad rycks loss.

Vad göra?
Finns det rentav klipulver för skator!?

Sarah
LadyG
Oj, de trivs hos dig av nån anledning?
Det hjälper inte med någon form av skatskrämma?
Hänga upp en död skata ska ju fungera, men då ska man ju få tag på en död en först och det kan ju vara lättare sagt än gjort, och det ju ju så lagom kul att fika med en sån dinglande över kaffebordet smile.gif

I jordgubbslandet hängde vi folieremsor när jag var barn, men huruvida de faktiskt hjälpte eller ej minns jag inte. CD-skivor är väl den moderna varianten antar jag.
Bettis
Drottning Christinas paradisfåglar, en gång i tiden tog hon hit dom från Italien, sedan stack hon dit själv och lämnade fåglarna hos oss giggle.gif , jag vet att en del har satt upp en plast uv eller är det uggla näää tror det är uv, har sett i jaktaffärer att det finns där vet inte priset men tror det funkar.
Sarahgbg
LadyG:
vad är det för CD-skivor du menar?

Jag skall oxå berätta att jag satt upp en massa plastband som prasslar och fladdrar när det blåser.
Men näe då ....

Det konstiga är att jag ALDRIG haft det så här tidigare.
Först i sommar.

Sarah
LadyG
Vanliga CD-skivor, sådana som man kanske bränt fel eller inte använder längre. Man binder ett snöre genom hålet i mitten och hänger upp dem så snurrar och blänker de, och ska enligt en del då skrämma skatorna.

Jag är dock långt ifrån säker på att de där smarta gynnarna låter sig luras nån längre tid.
Fenja
Annars är hönsnät en variant, som man dessutom kan låta en massa trevliga ettåringar klättra på. Både skatfritt och lite insynsskydd wink.gif
Mvh
Fenja
Sarahgbg
Ha ha ha - tack 'Lady G'.
Så tokigt av mig - jag trodde du kanske menade skivor med något ljud på som skulle skrämma skatorna....

ha ha ha ....
giggle.gif

Superbra idé, jag skall knäcka sönder ett par ikväll och hänga upp!
thanks.gif

Sarah
DragonLady
Knäck inte sönder skivorna... häng dem som de är...

En dag med min Mäster på din balkong o du hade inte sett röken av några mer skator yes.gif
Bettis
nää usch, plockade ut en liten sparv från min katt en gång usch så otäckt, dom små j***a katterna allså
DragonLady
Naturlig beteende... mer än vad man kan säga om människor... flirting.gif
LadyG
Vilken vacker kisse! Den måste vara rätt smart för att kunna ta en skata!

Jag gillade Fenjas förslag om nät och klättrande ettåringar, det ska jag lägga på minnet till nästa sommar, när jag planerar balkongen! Lite insynsskydd också 000.gif
Sarahgbg
Nu hänger det två stycken (hela) CD-skivor på min balkong och blänker.
Tillsammans med två tunna plastpåsar som både prasslar och fladdrar.

När det blåser, vill säga....
Just nu (halv elva på kvällen) är det helt vindstilla.

Men jag håller tummarna för att detta ska göra susen!

Tack för alla fina råd,
blomma.gif

Sarah

DragonLady
CITAT (LadyG @ 28-05-2008, 21:38) *
Vilken vacker kisse! Den måste vara rätt smart för att kunna ta en skata!

Du skulle bara veta.. naughty.gif man riktigt hör hur han grunnar giggle.gif han verkar ha järnkoll på vad som händer ute i trädgården nu.. man kan inte tro att han e inne på sitt tionde år nu wub.gif

Jag gillade Fenjas förslag om nät och klättrande ettåringar, det ska jag lägga på minnet till nästa sommar, när jag planerar balkongen! Lite insynsskydd också 000.gif

Ja nät är jättepraktisk.. jag har sått massor med t.ex. sockerärtor i en blomlåda som jag oxå satte ett nät i, sedan satte jag fast nätet i balkongräcket.
Ett annat tips är att spänna en fiskelina uppepå längsmed räcket så inte skatorna kan sätta sig flirting.gif
Kilmister
Jag tror det funkar bäst med skivor som inehåller Billy Joel eller Hip Hop.
Det borde avskräcka det mesta whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon