milinla
Hjälp, jag har blivit invaderad av småflugor! Vi flyttade i vintras till ett hus som ligger alldeles vid en stor insjö, ca 10 meter från vattnet. Stranden består av stenar. Vi har gallrat bort sly och har på tomten några björkar, ek och kastanj. Mot norr gränsar tomten till en samfällighet, där det har lagts löv och ris, och där det växer sly.
Eftersom det grävdes för avlopp och dränering på tomten i vintras så har trädgården helt bestått av öppen jord hela tiden, nu har vi sått gräsmatta, men det har inte grönskat än. Det har varit lite surt här och där på backen.
Nu till problemet: det fullkomligt dräller av små flygfän på vår nybyggda altan och runt huset. De ser ut som bananflugor, men när de kommer in så dör de på fönsterkarmen. De sticks inte, så det är inte knott. Det finns också en större variant av dem, som ser ut som stora myggor, sticks inte heller och är inte lika många. Jag vet inte om det är "vuxna" småflugor. De verkar älska virket på altanen, som ju är nytt och lite fuktigt. De håller också till uppe vid hängrännorna, och sätter sig gärna på något vitt. De är i miljontals, så även om de inte sticker så är det obehagligt och man får full maten av dem om man äter ute.
Är det någon som känner till vad detta är? Min förhoppning är att de har kläckts på marken i den öppna våta jorden och således försvinner när gräset kommer. Men jag är väldigt rädd för att de kommer upp mellan stenarna vid sjön. Vi har haft dem en vecka nu, kanske är det övergående.
Någon som har nåt bra tips?
Milinla
KURT
De flesta myggor sticks ju inte, och lokalt kan det finns gott om dem. Men det är inte så mycket man kan göra åt det. De lägger ju ägg i stillastående vatten eller fuktig jord, så det kan vara ett tillfälligt problem, på grund av jordarbetena .
milinla
Ja, jag hoppas att det är så. Jag tycker inte att de borde lägga ägg i sjön, det är ganska djupt direkt. Har för mig att de lägger äggen på mer grunda, sunkiga vatten. Vi bodde tidigare bara ca 100 meter härifrån och där fanns inga mygg!
I går kväll var här helt tjockt med stora svärmande myggor. Kan vara fjädermygg, de sticks inte. Men de inar och är allmänt obehagliga.
milinla
Gossen Ruda
Utan att ha sett krypen på närmare håll vågar jag inte uttala mig om saken. Myggsvärmar som dansar brukar vara fjädermygg eller tofsmyggor och dom sticks inte. Dessa myggor har oftast sin utveckling förlagt till dammar och större sjöar. Stickmyggor klarar sig med lite vatten bara.
milinla
Kan man se larverna? Hälla lite såpa på dem kanske? devil.gif
Vet du om de håller på och svärmar så här hela sommarn, eller kan man hoppas på att de försvinner?
milinla
Gossen Ruda
CITAT (milinla @ 29-05-2008, 11:19) *
Kan man se larverna? Hälla lite såpa på dem kanske? devil.gif
Vet du om de håller på och svärmar så här hela sommarn, eller kan man hoppas på att de försvinner?
milinla

Svårt att säga, det beror på vad det är för art. En insekt lever bara en kort tid som vuxen, från några timmar till några veckor. En del har bara en generation om året medans andra har flera generationer per år och kan finnas hela sommaren.
milinla
Tack för dina svar "Gossen Ruda". Jag är ganska orolig för det här. Har du nån aning om man kan se själva mygglarverna i vattnet?
Och hjälper det att fälla undan mer träd för att få mindre skugga för myggen? Eller finns det över huvdtaget något man kan göra åt eländet?
milinla
Gossen Ruda
Frågan är dock om det ÄR mygg. Stickmygglarver är svarta och hänger ofta i ytan och andas via sitt andningsrör. Skrämmer man dom arbetar dom sig mot djupare vatten med kraftiga slingrande rörelser. Dom går att bekämpa med att hälla olja på ytan. Tofsmygglarver är genomskinliga och frisimmande och är mycket svåra att se. Fjädermygglarverna finns nere i bottenslammet. Fälla träd hjälper knappast.
milinla
När jag pratade om att fälla träd tänkte jag på att själva myggen (inte larverna) kanske trivs bättre i skugga än i sol, och om man tar bort träden så kanske de flyttar på sig och svärmar någon annanstans.
milinla
Gossen Ruda
Vänta lite och se hur det utvecklar sig det är svårt att resa upp träden igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon