Full version: gräslök
katah
Nu är det total black-out,
visst är det så att om jag nu tar storhyveln och skördar massa gräslök och torkar dom
så kommer det nya grässtrån rätt snabbt igen ?
KURT
Det kommer nytt, men det blir inte lika mycket och lika fin som den första man skördar. Tyvärr tycker jag inte att det är helt lyckat att varken frysa eller torka, men torka kanske ändå är bättre.
katah
Vad händer när man torkar gräslök ?
Jag menar , vad tycker du blir mindre bra ?

Som du kanske kommer ihång har jag börjat detta med torkning lite smått i höstas, så all kunskap suger jag bara i mig smile.gif
Knytt
Mycket en smaksak, men jag tycker gräslöken blir bra fryst. Torkad blir den så menlös i smaken.
katah
Men då får jag väl frysa dom då smile.gif !
KURT
Den tappar både struktur och smak av frysningen, torkningen förlorar den också en del av smaken.
Mollis
CITAT (katah @ 29-05-2008, 10:09) *
Vad händer när man torkar gräslök ?
Jag menar , vad tycker du blir mindre bra ?

Som du kanske kommer ihång har jag börjat detta med torkning lite smått i höstas, så all kunskap suger jag bara i mig smile.gif

Jag torkar en hel del också, kryddor som tål att torkas, många blir bättre att frysas tycker jag. Jag torkar mycket svamp också och jag har det ideala förhållandet att ha ett extra badrum med golvvärme som aldrig används så det blir aldrig nån fukt där och allt torkar så superbra där. Gräslök, libbsticka, persilja och basilika fryser jag alltid.
katah
Jag odlar första gången en kinesisk bladmynta ( röda blad) och tänker torka även den.

Detta blir en spännande sesong !
Betty
Jag föredrar fryst framför torkad gräslök. Fryser även persilja och basilika. Ska prova att frysa mynta i år, tror att den kanske blir bättre som fryst än som torkad.
Sommartorparn
Klipper man bort blomstjälkarna när den blommat över?
Hittar bara blomstjälkar och inga ätbara strån.
Kanske man ska klippa ner hela tuvan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon