Full version: tulpaner
katah
Jag har förut bara haft påskliljor och dom viker jag ner och knyter ihop med en gummiband.

men vad gör man med tulpaner , de har ju så stadiga stjälkar att dom bryts av om man viker dom -cry-.gif och det är väl inte meningen confused.gif

Visst kommer sommarblommorna och täcker dom så småningom, men men ,de är inte så vackra att se just nu.
Åsa K, zon 1
Så här gör jag,

Tag upp dem ur jorden, lägg dem mörkt-torrt-varmt. Tulpaner skall "bakas" under sommaren därav varmt och torrt.

Jag planterar dem på hösten i s.k. lökkorgar för att sedan efter blomningen kunna ta upp dem lättare och då får du ju en lämplig plats att sätta sommarblommor på. Det här fungerar utmärkt för mej. Glöm inte att märka upp dem med sort och färg om du har flera sorter.
katah
Det var det jag var rädd för -cry-.gif ,
Jag kan visst blocka upp dom och även märka,
men att sedan hitta dom på hösten och komma ihåg att gräva ner igen , det blir värre !

Hur mycket " skada" händer om man bryter själken och viken ner bladerna ?
Går det mycket kraft förlorad ?
Kan tulpanerna ruttna om man lämnar dom kvar i jorden över sommaren ( jag har ett tort söderläge) ?
Wilmer
I höstas planterade jag i lökkorgar som jag nu plockat upp och planterat ner på ett icke synligt ställe där de får leva tills i höst. Då planterar jag fram dem igen. Får se om det fungerar! Spännande..
Ezereht
Jag har mina på samma ställe året om, och än har dom klarat sig. I år tvingades jag klippa av stjälkarna, så jag kan återkomma nästa år med facit om dom klarade det också. Sandig jord, halvskugga.
lissa
Men ska alla lökar bakas, elle gäller det bara tulpanerna??
enlg
Jag låter dem vissna ned på plats, klipper ned dem i små bitar där det får ge näring till jorden. Lökarna ligger sedan kvar på plats tills de tittar fram nästa år. Har funkat alla år, peppar peppar. Enklare kan det inte bli. Mvh Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon