Full version: vit (stam)ros!?
Rosenlisa
Alldeles ny på den här sidan kastar jag ut min fundering som jag går och grunnar på... I min nyanlagda rabatt i ganska fritt västerläge, men med en tujahäck i bakkant, behöver jag lite höjd. Rabatten går i vitt tillstörsta delen, och jag skulle gärna vilja ha lite höjd. En vit ros!? Stamros? Kan man stamma själv för att få en härdig en? eller ska man välja en klätterros med lite vekare växtsätt? Rabattros? Vad ska man välja för sort? Den får gärna dofta och såklart vill jag ju att den ska blomma länge!
Tacksam för förslag!
Kajsa
Visst kan man stamma upp en ros själv, kanske en rugosa som är härdig men det lär ta många år, så enklast köp en vit stamros och vinterförvara svalt. Var bor du i för zon om man ska tipsa om lite rosor ?

Och Välkommen till oss på Odla, trevlig signatur rose.gif
AnnammA
Välkommen till Odla, Rosenlisa! blomma.gif

Jo, jag har en "Iceberg" som stamros. Rosen är remonterande och doftar lite grann. Här i min zon(zon 1-2) går det att övervintra den i rabatten, med övertäckt krona(i kronan finns den köldkänsliga ympen).

Iceberg stam.JPG

Rosenlisa
Tack för snabba svar! Vad vacker din Iceberg är! Det är precis nåt sånt jag tänkt mej.
Jag bor i zon 2-3. Har iofs ett garage med ljusinsläpp och ca 5-7 grader vintertid där jag vinterförvarar en del andra växter, men helst skulle jag vilja ha en ros som står där den står! Därav tanken att slippa en känslig "ymp" genom att stamma själv. Jag är egentligen ganska rosnaiv (har endast en lite klen new dawn och en nyplanterad Minette som är en del av en gammal släktklenod). Mina plantskolor på orten har inte haft nåra vita stamrosor i år, men dom kanske tar hem om man ber snällt. Var köper ni era rosor?
Erika i Sandviken
Åhhh finns många snygga vita rosor, Irene av Danmark är en väldigt vacker ros som det blir lite höjd på.Dessutom blommar hon till snön tar henne.
Andra fina är Pascali,Gråsten,Winchester Kathedral.

Du skulle ju också kunna spaljera upp Schneewitchen (Iceberg),som är en alldeles underbar ros och som också blommar väldigt länge.

Kolla runt hos www.rosenposten.dk sen är det bara att beställa av Knud eller åka till första bästa plantskola.

Både Pascali och Gråsten finns hos Plantaget.

Själv handlar jag mina hos Rosenposten,Löta,Södefors och hos dom två lokala handelsträdgårdarna vi har.Men det slinker även med en och annan ros från både Plantaget och Blomsterlandet.
Huvudsak dom ser friska och fina ut.
Kajsa
Här några vita rosor som jag är glad i

Katharina Zeimet ca 80 cm, zon 5, gammal doftande sort från 1901. Älsklingsros.

Lions Rose, från Kordes 2002 blir ca 80 cm, frisk.

Diamond Border, blir en mindre buskros 1.20 - 1.5 m, blanka blad, frisk.

Alla rosvänners favorit, Louise Bugnet en Kanadaros blir en buske 1.80 - 2 m, helt frisk, krånglar aldrig.

White Cover, en serie av Poulsenrosor, serien finns i mängder av färger, har ganska många dom är perfekta i framkanten, ca 60 - 70 cm.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon