Full version: gammla yrken
aanderss
vad är de egentligen för skilnad på en piga o en jungfru
Lilla Birka
En jungfru är orörd giggle.gif men en piga kan vara emsamstående mor t.ex. Pigor kallades de kvinnliga yngre anställda på lantbruk bl.a, de kallades aldrig för jungfru. Jungfru var väl ungefär detsamma som hembiträde och arbetade inomhus till skillnad mot pigorna som oftare arbetade utomhus eller i lagår´n.
aanderss
jaha typ pigan lina i emil och junfrun alva i madicken
Lilla Birka
Exakt, du har det helt klart för dig!
aanderss
bra
pejori
CITAT (aanderss @ 28-05-2008, 22:46) *
bra

confused.gif confused.gif Jaha. Om man nu är oskuld (jungfru ) och jobbar som piga, vad är man då???? confused.gif confused.gif
För ung eller för ful?????
Rosmarin
CITAT (pejori @ 29-05-2008, 01:44) *
confused.gif confused.gif Jaha. Om man nu är oskuld (jungfru ) och jobbar som piga, vad är man då???? confused.gif confused.gif

giggle.gif
Lilla Birka
CITAT (pejori @ 29-05-2008, 01:44) *

Man jobbar inte som piga längre, det finns inget sådant yrke, inte heller jungfru biggrin.gif Det skulle se någonting ut det, att skriva i en annons att piga eller jungfru sökes! slap.gif
Aqvakul
trotjänarinna, kanske...... blush.gif
pejori
CITAT (Lilla Birka @ 29-05-2008, 12:41) *
Man jobbar inte som piga längre, det finns inget sådant yrke, inte heller jungfru biggrin.gif Det skulle se någonting ut det, att skriva i en annons att piga eller jungfru sökes! slap.gif

Tror jag vid något tillfälle, läste i en kontaktannons att dom sökte "helst en jungfru"...Men vet inte riktigt om det är stjärntecknet dom menar, eller dygden hos sin tillkommande confused.gif
stennie
Jag är jungfru! coolgleam.gif
pejori
CITAT (stennie @ 30-05-2008, 11:07) *
Jag är jungfru! coolgleam.gif

angel_not.gif angel_not.gif whistling.gif naughty.gif
Meriona

UUUUhh du har inte hängt med i pigdebatten om avdagen för hushållsnära tjänste förstår jag! Pigor är riktigt heta på arbetsmarknaden nuförtiden! whistling.gif
Farbror Blå

haha DET skulle jag uppskatta i den segdragna, överdrivna genusdebatten haha bravo.gif a0a.gif
Lilla Birka
CITAT (Meriona @ 31-05-2008, 20:07) *
UUUUhh du har inte hängt med i pigdebatten om avdagen för hushållsnära tjänste förstår jag! Pigor är riktigt heta på arbetsmarknaden nuförtiden! whistling.gif

Visa mej ett enda företag som säljer en hushållsnära tjänst som utförs av en piga! Och visa mej en enda person som utför ett sådant arbete som kallar sig för piga!
Det är mycket nedlåtande att kalla hårt arbetande personal för pigor! nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon