pibe02
Hej
Vi har byggt ett hus och anlagt en ny trädgård. Vi har en liten gräsmatta med en brant slänt nedanför mot vägen. Vi funderar nu på en häck runt för att inte barnens bollar ska rulla ber för slänten och delvis för att få lite insyn och skapa ett "rum".
VId gränsen till grannen står det kvar lite bondsyren, och jag funderar nu på om jag skall plantera det runt hela gräsmattan.
Vill dock ej ha för bred häck framförallt i början medan barnen är små. Sen om typ 10 år spelar det ingen roll, kan kanske vara charmigt.
Tomten är rent söderläger med väldrenerad mark (bara sprängsten under).

Hur snabbt växer syrén?
Kan man hålla efter så att den ej blir så bred?
Kräver det mycket vatten?
Har läst att man skall klippa ner den, när och hur ofta?
En annan granne på gatan har planterat förra året men var så besviken att de inte blommade, finns det olika sorter som blommar olika tidigt?
Hur stora plantor bör man köpa?
Ibland ser man höga syrener som är glesa nertill. Varför? Olika sorter eller inte beskurna?

Tack på förhand
Pia

Tezzla
Jag är ingen expert, men kan säga att det tar ett par år för syren att blomma. Den är alltså inte så snabb. Vill du att den ska buska ut sig så får du klippa ned den. Vatten behöver den ordentligt i början. Det tar alltså en stund innan du får en rejäl häck men så är det ju tyvärr med de flesta häckar.

Om du söker på syren eller syrenhäck hittar du många trådar yes.gif
Lilla Sibirien
Hej!
Den jag känner till är bondsyrenen och köper man den som buske, tar det ca 3-4 år innan den börjar blomma och efter 5-6 år bör den vara mellan 1,5 - 1,8 m ungefär. Bondsyrenen skjuter rotskott. När bondsyrenen blir gammal blir den kal ner till och då tar man bort de äldsta och grövsta grenarna (men det tar många år).

Har inte vågat mig på de förädlade sorterna, därför att alla jag har sett har tidigt blivit kala ner till och de har inte skjutit rotskott.
rymdblomma
sorry om jag hoppar in i din tråd men tar det 5-6 år för en syren att bli 1,5 meter?

jag tänkte nämligen sätta rotskott på min framsida, som är en ca 20 cm nu. tar det typ 10 år för häcken att bli 1,5 meter då? det låter ju inte så lockande att vänta så länge....?
KURT
Och har man syrenen som klippt häck så blommar den inte alls. Jag tror tyvärr att det är många som planterat syren som häck för blommornas skull, men då måste den vara friväxande. Och en friväxande bondsyren kan bli 3-4 m hög!
Lemonne
Mina bondsyréner blommade samma år som jag satte dem. 3 år senare är de över en meter höga. Jag toppar dem varje höst för att den ska breda ut sig först innan jag låter den skjuta i höjden. Den blommar rikligt året därpå ändå.
Ezereht
får jag låna tråden lite och fråga, skulle ni våga plantera syren nära uteplatsen? Eller kommer rötterna bli besvärliga och doften för stark?
Aqvakul
CITAT (Lilla Sibirien @ 29-05-2008, 12:07) *
Hej!
Den jag känner till är bondsyrenen och köper man den som buske, tar det ca 3-4 år innan den börjar blomma och efter 5-6 år bör den vara mellan 1,5 - 1,8 m ungefär. Bondsyrenen skjuter rotskott. När bondsyrenen blir gammal blir den kal ner till och då tar man bort de äldsta och grövsta grenarna (men det tar många år).

Har inte vågat mig på de förädlade sorterna, därför att alla jag har sett har tidigt blivit kala ner till och de har inte skjutit rotskott.

Instämmer!
Sne4
@Pibe02:
Jag har c:a 50m friväxande häck med bondsyren. Häcken skjuter rotskott av bara den, men har man gräsmatta intill så är det inga problem - de tar gräsklipparen hand om. Däremot så har häcken vandrat närmare vägen(södersidan) under de 30 år som den stått där, men fimpar man skotten en gång om åren så är det inga problem. Ang vatten - torktåligare häckväxt får du leta efter, jag bor direkt intill ett gammalt grustag med långt ner till grundvattnet - häcken ser alltid fin ut. Min häck är tät både upptill och nertill pga sen "matta" med rotskott som vill upp.

Föryngring av häcken finns många olika sätt, ett sätt är att ta bort de äldsta vedartade stammarna med t.ex sticksåg och på så sätt släppa upp nya skott.

@Ezereht:
Personligen tycker jag inte att doften är besvärlig - tvärtom, men för frugan som är allergiker(mot det mesta i pollenväg) så är det ingen höjdare att sitta på den uteplatsen(syrenberså..) just nu, rötterna är inget problem för mig, men min plattläggning är inte så gammal ännu.
Sommartorparn
Upprepar vad andra har sagt. Syrén är långsam i starten. Vill man att dom ska komma upp fort är det bättre att köpa krukodlade plantor än att börja med små rotskott.

Jag planterade rotskott som var ett par decimeter höga. Efter 8 år är dom uppe i 1 1/2 meter. Nu växer dom som sjutton. De första åren gnagde hararna på skotten så jag fick sätta burar om dom. Hos mig står dom väldigt vindpinat i en åker, men jag har varit noga med att vattna, gödsla och hålla fritt från ogräs under alla dessa år. Jag tror inte man kan skynda på tillväxten mera än vad jag har gjort. Grannen fick skott som aldrig rensas eller vattnas och dom har inte ändrat sig på 3 år (men överlever)

Vill du ha en snabb häck, plantera häggmispel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon