Jimbo79
28-05-2008, 22:00
Halloj,
I helgen byggde jag en blomlåda som har måtten B150cmxD35cmxH40cm men vet nu inte riktigt vad jag ska fylla den med. Jag har tänkt mig ha några blåbärsplantor i den, eftersom jag älskar ätbara saker, men vet inte vad jag ska ha mer. Finns det några trevliga marktäckare som gillar sur jord? För visst vill de flesta blåbären ha jord med lågt PH-värde? Några förslag? Jag tänkte att det går att trycka i några lingon också, vad tror ni?
[attachment=18892:Blomlåda.jpg]
Sedan undrar jag även om jag borde borra hål för dränering i mineritskivan som ligger i botten eller om jag kanske ska hälla i 5 cm lecakulor. Någon som har liknande erfarenheter?
Tacksam för tips...
Mvh, Jimmy
Oj vilken jättesnygg låda!
Jag är lite dålig på växtval till surjord tyvärr...men lycka till!
Vi har allåkerbär runt våra blåbärsplantor. Sprider sig snabbt som 17 och har goda bär. Blommar länge i starkrosa. Två sorter behövs för bär, men köp bara en av varje, för de blir snabbt till en frodig matta.
Solstorm
29-05-2008, 08:41
Gör ett hål (eller kanske två) ca 5-10 cm högt upp och lägg sten eller leca i botten upp till hålet. Lämplig storlek på hålet kan vara så att en vinkork passar i. Du ska säkert ha lådan i många år. Om det skulle bli att du missar med vattning så att det blir riktigt torrt så att jorden inte suger så bra så kan stoppa i korken och dränka alltihop en stund. Sedan tar du bort korken igen och har en genomvattnad jord.
Så har jag gjort i hemmagjord låda och i andra stora planteringskärl. En gång hade jag ett färdiggjort hål och letade efter något lagom stort att sätta i. Champagnekork hade rätt storlek. Så vi satte oss här i solen en söndageftermiddag tidigt i april och delade på en flaska champagne. Absolut godaste champagnen jag har druckit. Tror att tillfället avgör smaken mer än sorten.
CITAT (Solstorm @ 29-05-2008, 09:41)

Gör ett hål (eller kanske två) ca 5-10 cm högt upp och lägg sten eller leca i botten upp till hålet. Lämplig storlek på hålet kan vara så att en vinkork passar i. Du ska säkert ha lådan i många år.
Om det skulle bli att du missar med vattning så att det blir riktigt torrt så att jorden inte suger så bra så kan stoppa i korken och dränka alltihop en stund. Sedan tar du bort korken igen och har en genomvattnad jord.
Så har jag gjort i hemmagjord låda och i andra stora planteringskärl. En gång hade jag ett färdiggjort hål och letade efter något lagom stort att sätta i. Champagnekork hade rätt storlek. Så vi satte oss här i solen en söndageftermiddag tidigt i april och delade på en flaska champagne. Absolut godaste champagnen jag har druckit. Tror att tillfället avgör smaken mer än sorten.

Det där var smart!
Solstorm
29-05-2008, 09:45
CITAT (embees @ 29-05-2008, 10:26)

Det där var smart!

Nu sitter jag här och känner mig smart.
Vilken fin!
Och korken var ju bra, idén ska användas
Jimbo79
29-05-2008, 22:02
Javisst! Tack för tipsen!
Allåkerbär har jag inte hört talas om tidigare men ska definitivt kolla upp det nu.
Tack igen!
Mvh, Jimmy
Snyggt!
Precis den design på blomlåda som jag har letat efter.
Vad har du använt för virke?
/Tony
Jimbo79
23-06-2008, 18:05
Tackar!
Vi använde råplanvirke till sidorna och tryckimpregnerat till bottenreglarna. Inuti har vi klätt den med mineritskivor så den är ganska tung i sig själv. Skarvarna har jag sedan tätat med silicon så att det inte ska bli rötskador inifrån. Nu är den också målad med täckfärg.
Hoppas att det hjälpte dig något...
Mvh, Jimmy
robertk
25-02-2009, 09:50
Oj, va snygg design Jimmy!
Jag ska tillverka 2 lådor själv för första gången, och undrar ett par saker som du kanske kan hjälpa mig med?
Istället för dina fina/tunga Minerit-skivor, kan man bara klä insidan med en tjockare plast, som man häftar dit?
/Robert
P.s har du tips på var jag kan hitta nån form av ritning (mer hur man får ihop en låda, ej mått specifikt)??
elvisjö
25-02-2009, 11:58
Så här gjorde jag en självvattnade kruka
Kärlet fodrades med presening, upp till en tredjedel av djupet, därefter hällde jag i lecakulor, på lecakulorna la jag täckväv ett rör kördes genom väven, duken tejpades fast en bit upp på röret så att jorde inte kommer ner bland kulorna
Jag borrade ett hål genom sidan av kärlet på samma nivå som lecakulorna så att överflödigt vatten kunde rinna av, en kork sattes fast på en pinne.
Pinnen fungerar som vattennivåmätare, men råkar man fylla på för mycket vatten så rinner vattnet ut genom hålet ändå.
Jag har denna kruka på landet och den har fungerat mycket bra, även när det har varit riktigt regnigt.
thomasini
01-03-2009, 11:57
Hej,
mycket snygg blomlåda som du har byggt. Vad är träslaget du har för topplisten?
Byggde själv en blomlåda ifjol som vi satte en klätterställning till som är gjord av armeringsjärn och en yttre ram av trä. Vi planterade ifjol två klätterrosor och ett klättervildvin i lådan så få se hur dom orkar komma i år.
Blomlåda Thomas
kicki.p
19-03-2009, 12:55
Du kan ju också peta ner en staketdruva, så blir det höjd på planteringen. Sen kan du göra egen champis.
mvh
kicki.p
Limpan86
20-03-2009, 12:55
Blåbärsris är ju inte världens roligaste att se på. Köp två hortensior och placera längst bak, det kan nog bli snyggt.
zen garden
28-05-2009, 15:32
Ohhh, vad snygg den blev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.