Sverker från Plus hade bara om trädgård och trädgårdsprodukter i går. Bl a tog han upp ohyremedel och medel mot mjöldagg. Innehållet i dem ,då från några st tillverkare bla Weibulls, hade blivit analyserade av en proffessor och han kunde konstatera att det sk verksamma medlet endast var en 1%ig såplösning men till ett literpris på upp mot ett par hundra kr. Vilket jäkla lurendrejeri!!
Jag har funderat en del på detta och håller helt med om att det är lurendrejeri.
Men samtidigt kan jag bli lite glad att det inte är något värre i flaskorna. De som tror att man ska kunna hälla på ett medel för att allt ska fixa sig kommer ju i alla fall köpa en flaska med något i. Och då tycker jag att detta "något" är såpvatten än att det är någon läskig kemikalie med en massa bieffekter både på naturen i allmänhet och människor.
johannea
29-05-2008, 07:13
Men vad är det igentligen som gör medlen effektivare än såpavatten??? Har försökt att kämpa bladlöss på rosor med egen blandning i flera veckor men med bara 2 dars resultat åt gången... "kemikaliekrig" verkar som det funkar betydligt längre...
embees
29-05-2008, 09:06
CITAT (johannea @ 29-05-2008, 08:13)
Men vad är det igentligen som gör medlen effektivare än såpavatten??? Har försökt att kämpa bladlöss på rosor med egen blandning i flera veckor men med bara 2 dars resultat åt gången... "kemikaliekrig" verkar som det funkar betydligt längre...
Just dessa medel i Plus var t o m sämre än hemmablandad såpalösning eftersom det bara var vatten med knappt en procent såpa i. Ska man nödvändigtvis använda något insekticidmedel så finns det medel som innehåller Pyretrin -från växten Pyrethrum roseum eller P.cinerariaefolium- men då med förstånd, dvs så sällan det bara går.
RibesRubusVitis
29-05-2008, 17:31
Mjöldagg bekämpas lämpligen med utspädd mjölk, en del i nio delar vatten, dvs 10 procent. Rätt billigt också.
embees
29-05-2008, 19:15
CITAT (RibesRubusVitis @ 29-05-2008, 18:31)
Mjöldagg bekämpas lämpligen med utspädd mjölk, en del i nio delar vatten, dvs 10 procent. Rätt billigt också.
Sedär, då har man lärt sig nått nytt igen. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.