|
Den är jättefin när den blommar, men nu ser den så underlig ut, och på vissa ställen finns nog risk för att den går sönder.. Jag antar att den ska klippas, men hur ? Ska varje "stickling" eller vd man kan kalla dom, sättas i en egen kruka ??. Efter att ha sett blommorna vill jag absolut inte förstöra eller förlora den.. Hoppas ni kan hjälpa mig. Sätter in ett kort, det ser lite bränt ut, men man ser formen bra på det, så om någon ville säga var jag ska klippa vore det perfekt. Den har redan ett par rotskott som börjar komma, så om det går skulle jag vilja ha flera i samma kruka så att det ser lite tätare ut, men dom kanske grenar sig så att det skulle bli för trångt ??? [attachment=18891:IMG_0953.JPG]
CITAT (lissa @ 28-05-2008, 23:48)  Den är jättefin när den blommar, men nu ser den så underlig ut, och på vissa ställen finns nog risk för att den går sönder.. Jag antar att den ska klippas, men hur ? Ska varje "stickling" eller vd man kan kalla dom, sättas i en egen kruka ??. Efter att ha sett blommorna vill jag absolut inte förstöra eller förlora den.. Hoppas ni kan hjälpa mig. Sätter in ett kort, det ser lite bränt ut, men man ser formen bra på det, så om någon ville säga var jag ska klippa vore det perfekt. Den har redan ett par rotskott som börjar komma, så om det går skulle jag vilja ha flera i samma kruka så att det ser lite tätare ut, men dom kanske grenar sig så att det skulle bli för trångt ??? [attachment=18891:IMG_0953.JPG] Svårt att svara på. Vad är det för något???? Kommer det rotskott, så skulle jag kunna tänka mig, att klippa av toppen, på den långa, en bit över jorden och sätta den i vatten, för att kolla om den rotar sig. Även att toppa några av rotskotten, så dom blir tätare. Prova med något rotskott först, så du ser att den överlever, sen kan du toppa resten av rotskotten, nyp bara av det översta bladparet.
Rotskotten är dom små som syns i krukan, och dom flesta andra har som om det är luftrötter. Man ser det inte så bra på bilden, men egentligen ser dom ut som om man borde klippa av alla enskilda "skott" som växer på "stammen" och sätta dom i jord, eller ev i vatten. Men om man gör det, vad händer då med moderplantan ? Jag vill minnas att jag fick en stickling som såg ut som dom jag undrar över, och att den sen helt plötsligt hade fick en blomstänglel och "bebisar" utan att jag riktigt såg förändringen. Eftersom blommorna är vackra och håller sig väldigt länge så vill jag inte göra fel och kanske förstöra den.. Det är en Kalanchoe Fedtschenkoi, antagligen. Jag gick in och letade bland mina bilder från mars 2007 och hittade den här bilden, och det måste alltså vara moderplantan, och då borde jag kanske våga ta sekatören och försöka ... Men det där med att toppa rotskotten, är det bara att nypa av bladrosetten som dom har längst ut??? Usch vad jag tycker illa om att vara så tveksam, tur att man kan be om hjälp i såna situationer.. [attachment=18970:EPSN0243.JPG]
[attachment=18976:IMG_0953.jpg]
Jag skulle klippa av den på fem ställen som jag har illustrerat på din bild. Då skulle du dessutom få fyra nya sticklingar att plantera. 1. Själva huvudstammen. 2-5. De små utskotten.
Hej Calle, det där ser väldigt bra ut,  imorgon kommer sekatören fram, och sen sätter jag in en bild på resultatet, jättebra
CITAT (CalleF @ 31-05-2008, 09:36)  [attachment=18976:IMG_0953.jpg]
Jag skulle klippa av den på fem ställen som jag har illustrerat på din bild. Då skulle du dessutom få fyra nya sticklingar att plantera. 1. Själva huvudstammen. 2-5. De små utskotten. Precis så hade jag tänkt också, men hittade inte mitt ritprogram
CITAT (pejori @ 31-05-2008, 23:10)  Precis så hade jag tänkt också, men hittade inte mitt ritprogram  Vad bra att du också tänkte så! Ibland kanske man är ute och cyklar när man tror att man kommer med bra idéer.
Nu är det gjort !!! Jag började som på bilden , och den var jättebra att ha som förebild, men sen såg jag att den hade växt rätt mycket sen kortet togs, antagligen pga regnet vi äntligen fick, så det blev lite annorlunda, och jag fick fler sticklingar än beräknat, trots att "mamma" fick 7 "bebeisar" kvar. Rotskotten fick vara orörda, bara stöttade med lite tråd.. och så här blev alltså resultatet ...Vad tycker ni ?? [attachment=19061:DSCN6791__Small_.JPG][attachment=19062:DSCN6793__Small_.JPG]
CITAT (lissa @ 01-06-2008, 22:02)  Nu är det gjort !!! Jag började som på bilden , och den var jättebra att ha som förebild, men sen såg jag att den hade växt rätt mycket sen kortet togs, antagligen pga regnet vi äntligen fick, så det blev lite annorlunda, och jag fick fler sticklingar än beräknat, trots att "mamma" fick 7 "bebeisar" kvar. Rotskotten fick vara orörda, bara stöttade med lite tråd.. och så här blev alltså resultatet ...Vad tycker ni ?? [attachment=19061:DSCN6791__Small_.JPG][attachment=19062:DSCN6793__Small_.JPG] Tycker det ser jättebra ut kommer att bli en tät och fin planta. Drar den iväg, så nyp bort det översta bladparet på sticklingarna, så tätar den till sig.
Så den här förgrenar sig som "vanliga" plantor när man toppar dom ?? Det trodde jag inte att dom gjorde...men jag måste vara dålig på att toppa, ingen delar på sig där jag toppar, inte ens hibiskusen, men jag har börjat vänja mig vid att misslyckas med det...Här följer dom alla sin egen förgrening och livsrytm, vilket är OK , bara dom trivs  Tack för hjälpen och stödet, jag velar alltid när det gäller mina egna.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|