CITAT (johanne @ 22-06-2009, 21:01)

Ah tackartackar! Jag har googlat runt lite och jämfört växterna både tidigare och nu idag. Och det är ju garanterat fikonkaktus jag odlat. Jag minns till och med när jag tog fröna nu när jag fick namnet på dem.
Tack för odlingstips etc. Jag ska helt klart köpa bättre jord. Det behövs till resten av mina odlingar också men det är inte helt smidigt utan bil. :S
Vad tror ni förresten, ska jag plocka isär dem? Jag tror de står lite för nära, men jag är rädd att ha ihjäl de små liven om jag börjar dela dem. Har aldrig lyckats driva upp nåt från frö innan (förutom typ dill, persilja etc) och vill gärna hålla dem vid liv så länge det går.
Det räcker att du köper en liten påse vanlig krukväxtjord i din mataffär, som du sen blandar med fint grus. Blanda då 50/50 så får du en utmärkt kaktusjord. I den storlek de är nu, är de lätta att plantera om. Ett tips! Ta en stekpinsett och håll försiktigt om det nedersta "bladet" så slipper du sticka dig. Har man otur kan man få en riktigt illa reaktion på opuntiataggar.