Full version: luktärt ute och inne
mino
Har sått tre påsar luktärt ute direkt för 2-3 veckor sen. Några ur en påse satte jag i en tvättkorg som jag flyttade in när det blev kallt förra veckan, de har tagit sig jättefint. De jag satte ute har däremot inte alls tittat upp ännu. (alla fröer behandlades lika, fick ligga i vatten i ca 12 timmar för att mjuka upp skalet). Är det kört för mina uteluktärter? Blev det lite för svalt för dem? Det var inte frost vad jag har sett men det var ju ganska kallt. Eller har de torkat nu när det har varit varmt på dagarna?
Gåsis
Vanliga ärter vill ha ganska hög jordtemperatur innan dom gror, jag vet inte om luktärter är likadana men kanske. Om dom ligger i för kall jord och inte gror ruttnar dom ganska lätt. Kanske är det vad som hänt dina.

/Åsa
Eva B zon 5
Ha tålamod!! Samma sak hände för mig i fjol. Har alltid satt mina luktärtor direkt ute efter att de legat i vatten ca ett dygn. Har gått bra men i fjol kom dom liksom aldrig upp. Struntade i dom, satte inga nya, men döm om min förvånig, efter ca en månad då kom dom. När dom väl börjat gro så växte dom jättesnabbt och jag fick många fina buketter att ta in. Kanske beror det på fröna, finns ju så många olika sorter, inte vet jag. Har gjort lika i år också men satte dom i helgen så jag kan inte säga hur det går. Den som väntar på något gott ......

Mvh
Eva B zon 5
mino
idag var jag ändå förbi stuvsta handelsträdgård och köpte några luktärtsplantor att ha som backupp och när jag satte dem så så jag några små embryon som kanske kan vara luktärterna (lite så där krulliga i bladen). Så vi får se, jag har inte helt tappat hoppet. De jag satte från frö var dock såg så himla fina ut (klarröda) så jag hoppas verkligen att de blir nåt. Kanske nu när det kommer en värmebölja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon