Olivia
Jag har en del stora utekrukor som jag brukar ha sommarblommor i. De senaste åren har jag fyllt de största med knappt hälften lecakulor. Men det gör man väl mest för att de ska bli lättare? Eller? Sedan har jag haft U-jord att fylla med. Är det bättre för blommorna om jag fyller dem helt med jord, kanske tar lite "sämre" jord i botten istället för lecan och sedan U-jord ovanpå "som vanligt"? För ju större jordvolym desto bättre säger man väl? Dessa krukor flyttas sällan, så då kanske det är bättre med jord i hela krukan? För när jag sedan tömmer dem på hösten så har ju rötterna ofta letat sig ända ner i lecalagret...
hjärtegull
Om du har dräneringshål i botten på krukorna behöver du inte ha lecakulor i, då räcker det med om du lägger en krukskärva över hålet för att hindra jorden från att rinna igenom.

Om du inte har dräneringshål så måste du ha lecakulor i, täck kulorna med en fiberduk eller liknande för att förhindra att jorden blandar sig med lecan och sen på med jorden. Detta gör du för att det överflödiga vattnet ska kunna rinna undan, så att dina växter inte skulle drunkna om du är frikostig med vattningen någon gång.
ewa zon 3
Jag fyller alla mina stora utekrukor med ca 1/3 lecakulor både för att behöva använda mindre U-jord men också för att jag har mina stående ute året runt.
Planterar höstblommor och prydnadsgräs som sen får stå kvar ända till våren och skulle det bara vara fuktig jord så kan även en frosttålig kruka spricka av trycket från den frusna jorden. Med lecakulor så blir det utrymme för jorden att vidga sig lite. Tömmer man krukorna varje höst så fungerar det säkert med bara jord men sommarblommorna behöver sällan det jorddjupet som blir i riktigt stora krukor och behöver man mycket U-jord kan man spara in några säckar på att fylla med lecakulor som får ligga kvar från år till år.

/Ewa
anne s
Om jag får ställa en fråga på temat, byter ni ut u-jorden varje år eller räcker det med att gödsla?
ingrids
Jag har upptäckt något med krukjorden - låter jag krukan stå ute och regna och ruska (samt bli snötäckt) över vintern kan jag piffa upp den med rejält med gödsel och eventuellt lite fräsch jord för minst en säsong till. Har den stått inne och torkat till tycker jag att den är den helt hopplös och den åker på komposten. Men jag har ingen bil och försöker snåla på jordköpen.
Rihane
CITAT (anne s @ 10-06-2008, 10:05) *
Om jag får ställa en fråga på temat, byter ni ut u-jorden varje år eller räcker det med att gödsla?

Har en dvärgsyréni en kruka. Där har jag naturliga skäl bara gödslat. Har låtit bli att lägga på någon jord, några aklejor har självsått sig, tänkte vänta med mer jord tills dom växt till sig.

I en hostakruka hade jag tulpaner o narcisser samt sått penséer . Lökarna har jag dragit upp från krukan. Penséplantorna pillade jag upp, lade i lite mer långtidgödsel, på med U-jord och tillbaka med penséerna och någon enstaka lavendel- och aklejastickling.

Har en stor kruka med bara sommarblommor. Förra året tömde jag den inte, eftersom jag petade ner tulpaner och narcisser där med i höstas. När lökarna blommat över tog jag bort dom och det översta jordlagret(kanske 1 dm), på med lite långtidsgödsel mer U-jord och sommarblommor.

Dom andra krukorna och balkonglådorna har jag bytt ut jorden i.

ewa zon 3
Byter ut jorden varje vår i de krukor jag har sommarblommor. Den gamla jorden hälls ut i rabatter och under buskar och träd.
I de stora krukor där jag har klematis och perenner så fyller jag på med kogödsel och benmjöl varje år.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon