Full version: Klippa Klematis Piilu
Alba
Min Klematis Piilu som jag fick från Allers som premie växer för fullt.
Jag har den i kruka än men ska plantera ut den så snart risken för nattfrost är över.

Som jag förstår ska den klippas ner rejält vid planteringen, till ca 1 dm ovanför jord.

Ska man tukta den hela första sommaren och hålla den på ca 1 dm hög för att få kraftigare planta eller hur gör man ?
Sussie F-Flower
Jag klippte ner min efter att jag planterat den, till ca 15 cm.

Den långa "revan" som jag klippte bort hade 5-6 bladpar, så den klippte jag till 4 sticklingar och satt i lite leka+sandblandad jord i kruka. Få se om de tar sig...

Vad jag förstår så tar de lång tid på sig att rota sig.

Jag tänker inte klippa min nåt mer i sommar, utan nu får den växa på sig...
Mallan
Jag har planterat alpklematis och en annan som jag nu har glömt namnet på. Jag läser överallt att man bör klippa ned sin klematis vid plantering men när jag frågade i plantskolan sa det att det inte var nödvändigt! Måste man klippa ned den. Tror ni att det är dumt att inte göra det?
Sussie F-Flower
CITAT (Mallan @ 29-05-2008, 11:19) *
Jag har planterat alpklematis och en annan som jag nu har glömt namnet på. Jag läser överallt att man bör klippa ned sin klematis vid plantering men när jag frågade i plantskolan sa det att det inte var nödvändigt! Måste man klippa ned den. Tror ni att det är dumt att inte göra det?

Man måste inte klippa ner, men enligt Odlas "Klematis-Professor" Finn, så befrjämjar man att plantan blir kraftigare och ger mera blommor om man gör det.
Läs gärna hans tråd där alla får ställa frågor till honom.

Jag klippte inte heller min första klematis som jag fick 2006, för jag visste inte att man skulle det. Dock så blommade den väldigt rikligt ifjol, -07. Den var väldigt tanig, så i år, med Finn's rådgivning, så har jag klippt ned den.

Nu får vi se i sommar hur den kommer att arta sig. Jag litar på Finn. Han har stor och lååång erfarenhet och åker runt och föreläser, bla. på Blomsterlandet om Klematis.
Alba
Oj....den tråden har jag missat. Tack för tipset.....ska läsa där.
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon