Vi har en tujahäck varav en del är något nyare och mindre tät än den äldsta biten, men tujorna är ändå 2-3 meter höga. Nertill är de lite glesa, och där frodas kirskålen. Så fort jag ser kirskål vill jag göra mig av med den, men min sambo tyckte att det var fint med växtlighet under häcken.
Finns det någon möjlighet att gräva bort det värsta av kirskålen och sedan plantera exempelvis rosenplister eller revsuga och hoppas att de vinner kriget? Eller är det hopplöst från början. Rosenplister och revsuga har dekorativa blad, därför vill jag hellre ha dem. Dessutom kan kirskålen få för sig att blomma bakom häcken, och hur kul är det?
Eller är exempelvis murgröna ett bätte förslag?
I och för sig tror jag inte att det är särskilt fuktigt under häcken, så revsugan går kanske bort?
Ingrid Zon3
29-05-2008, 20:07
Jag tror att du måste trötta ut kirskålen först genom att klippa som gräsmatta, typ varje vecka. Jag skulle inte försöka konkurrera ut den med annan växt.
Men revsugan ställer väl inte stora krav på vattning? Inte min iaf, den verkar bara bergränsas av stenläggning.
Varken revsuga, rosenplister eller murgröna rår på kirsen tyvärr...
Mvh
Fenja
Aqvakul
29-05-2008, 20:22
Marktäckande duk rekommenderas!!
Hosta kan fungera något så när!
Mvh
Fenja
Hmm, okej. Tack för svaren. Får se hur jag gör...
Jag har tyvärr sett hur fint gjorda rabatter blir totalt överväxta med kirskål för att de -kirskålen alltså- inte har tröttats ut alt dödats innan plantering av nya växter. De är kirskålsrabatter numera (obs detta är inte i min trädgård

, tack och lov).
Håller med aqvakul att täcka.
Täck men med riktigt tjock vattengenomsläpplig markduk och lägg ett tjockt lager med blandad planteringsjord + kogödsel ovanpå och plantera i den i stället.
Gör inga hål i markduken utan plantera direkt i täckjorden. Se bara till så att kirskålen
inte smiter upp om kanten och invaderar.
Tack för tipset! Men blir inte tujorna ledsna om man höjer marknivån så pass mycket? De står ju där de står, det går väl inte att täcka in nedersta delen av stammen med jord?
Du kan köpa färdig ogräsbekämpning Ättika och pensla på dem, gör det flera gångar under soliga dagar, jag garantera att deras bladen ska bränna, och framtid rötterna ska dö, men behöver bara tålamod.
Lycka till, H: Bassam
Tack, Bassam, jag har redan gift jag sprutat på kirskålen som kommer upp genom asfalten, där går det inte att göra på annat sätt eftersom man inte kommer åt rötterna. Är kanske inte lika pigg på att krypa runt under häcken med gift, dock. Får se hur jag gör...
Ingrid Zon3
30-05-2008, 17:22
Jag tror också att thujorna skulle bli jätteledsna över både ättika och upphöjning av marknivån. Det var därför jag föreslog klippning. Vet folk som lagt igen rabatter med kirskål, sått gräsmatta och klippt som vanligt. Efter ett par (3?) år var kirskålen borta och de kunde gräva upp och göra rabatt igen. Men det är hörsägen så jag lovar inget!
/Ingrid
För mig, som har en kirskålstomt, har det än så länge funkat att arbeta igenom jorden bra. Det vill säga, jag har försökt att ta bort så mycket kirskålsrötter som möjligt och man får INTE fuska

Gå igenom rabatten spadtag efter spadtag, kanske sila jorden genom hönsnät...
Det är lite bökigt men det funkar rätt bra
Sedan kan du plantera marktäckare under thujorna så hindras ju i alla fall de flesta nya frösådda ogräs att komma dit!
Kram åsa
Tack för alla tips!
Jag vet att klippning ska funka, men det är ju så bökigt att komma till under tujorna och bakom där det står ett staket. Men trädgårdsskötsel ska vara något av en fysiskt utmaning, annars är det för enkelt

Ska försöka gräva, klippa och trötta ut dem allmänt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.