Full version: Mjöldaggsfråga
Mallan
Har mjöldagg på min sibiriska ärtbuske och undrar hur jag bäst ska bekämpa detta. Jag har hört att mjöldagg beror på att det blir för torrt men också på att det är för fuktigt??
Vad är det som gäller? Ska jag vattna mer el. mindre?

Har också hört att bikarbonatsblandning skulle kunna hjälpa. hur blandar man det? Är det såplösning annars som gäller??
Piccante
Såpa har ingen effekt på mjöldagg eftersom det är en svamp som växer på bladet. Såpvatten har man mest för att göra växter slibbiga och hala för kryp.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller sibirisk ärtbuske finns det bara en sak som gäller mot mjöldagg: Byt ut häcken.

Den mjöldaggsarten som går på sibirisk ärtbuske som kom till Sverige för inte så länge sedan är ganska aggressiv och man har slutat att rekommendera den växten i butikerna.

Mjöldaggen attackerar ofta växter som har det lite får torrt i marken men en fuktig luft ex. på natten kan hjälpa konidierna att gro på bladen.

Alla medel i handeln + de man kan tillverka själv stoppar bara upp angreppen = man måste spruta ofta + innan angreppen har blivit stora. Sånt som bikarbonat sänker pH:t på bladen = svampen trivs inte så bra. Regn och annat spolar dock bort bikarbonaten så man måste kanske spruta åtminstone 1 gång i veckan.

0,5-3% bikarbonat + vatten + en skvätt såpa är dosen (bikarbonat är lätt frätande så testa med den svagare dosen först alla växter klarar inte 3%.

Andra medel man kan använda är atamonvatten ca 1/10 flaska atamon + 1 liter vatten

+Även mjölkvatten eller skummjölk sänker pH:t på bladen så det är också ett alternativ

(PS! Såpvatten använder man för att täppa till insekternas andningsvägar, de andas ofta med öppningar på kroppen och täpper man till dessa med ett lager såpa så kvävs insekten= för att såpvatten ska ha effekt måste man träffa insekten, halkiga blad klarar de av)
RibesRubusVitis
Just mjölkvatten (10 procent mjölk) har fungerat utmärkt mot mjöldagg på vinrankor inomhus. Fast varje värdväxt har ju sin egen unika mjöldaggsart, så ärtbusken kan säkerligen vara värre...
embees
CITAT (Mallan @ 29-05-2008, 10:53) *
Har mjöldagg på min sibiriska ärtbuske och undrar hur jag bäst ska bekämpa detta. Jag har hört att mjöldagg beror på att det blir för torrt men också på att det är för fuktigt??
Vad är det som gäller? Ska jag vattna mer el. mindre?

Har också hört att bikarbonatsblandning skulle kunna hjälpa. hur blandar man det? Är det såplösning annars som gäller??

Så vitt jag vet så beror det på torka. Rätta mig om jag har fel!
Bassam
Du har rätt mjöldagg tycker om torr vädret, man kan köpa hasselfors jor som blandad med svampen , trichodermasvampar det kommer med jord och fungera mot svampen
Lycka till, h:Bassam

CITAT (Bassam @ 30-05-2008, 00:23) *
Du har rätt mjöldagg tycker om torr vädret, man kan köpa hasselfors jord som blandad med svampen , trichodermasvampar det kommer med jord och fungera mot svampen
Lycka till, h:Bassam
vårskutt!
Bassam, det var intressant, Menar du att hasselfors har en jord som motverkar mjöldagg? Var får man tag i den? Jag har en ros på balkongen som brukar få mjöldagg, då ska jag pröva!
Trevlig helg!
Bassam
Jag läste den på det här forum, du behöver bara ringa till olika trädgårdaffären som Zetas Pantagen och fråga efter den här jord med svampen(trichodermasvampar ) ,själv jag ska också hjälpatill på Måndag och fråga, för min skull och min skull och kompisar.

Lycka till, H:Bassam
Bassam

Hej igen för du intresserat jag studerat mycket och hittar företag namn och telefon du kan bara kontakta med de och få flera informationen och beställningen:

Trichoderma harzianum + svamp Binab TF WP Mot svampsjukdomar
T. polysporum
Leverantörer: Biobasiq Sverige AB 0431 366581; Econova Predator AB 042 329890; Garta 042 72275
Kommentarer: (köpt från, fått rådgivning, fått skriftlig information …)
Lycka till, H: Bassam
strepp
Hejsan
Det finns en jord som heter Biobalans som stärker växer och ska vara bra mot mjöldagg till rosor står även man kan förebygga/stärka växter att blanda i krukväxtens kruka.Använder detta till alla mina begonior som älskar att få mjöldagg likaså smithianthior m,m.Varje vår lägger jag ut det runt rosor ,likaså höstaster.strepp

Likadant ska åkerfräkne te vara stärkande mot mjöldagg.
Margaretha
Biobalans har hjälp en klematis hos mig också. Den brukar alltid få stora angrepp av mjöldagg, men det har minskat till nästan noll, sedan jag började med Biobalans för tre år sedan. Så det kan verkligen rekommenderas.

Använder den även på rosorna mot sjukdomar av olika slag.

Nackdelen är att den är dyr - i synnerhet om det gäller en hel häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon