Full version: kalla
katah
zantedeschia aethiopica

Plantan heter så , då påstår google att den heter kalla och att den är undervattenväxt !

Hujamensan!

Jag har ett par fjolårsplantor som har fått växa inomhus i en kruka.
och några småplantor från i år.

Jag har bara planterat dom "på farten" utan att ta reda på vad de egetligen är.

Jag ska naturligtvis läsa på mig mer , men kan ni ge mig lite snabb-info.

Är den alltså en vattenväxt , som ska odlas i en damm ?
Jag har ingen damm, ska jag plantera den i en hink med vatten, det fungerar väl inte ?

hastigt såg jag att plantskolor säljer dom i dyra pengar ( 90 kr /st ) .
Blandar jag ihop någor eller stämmer det ?

Kan jag få den trivas och blomma även i en rabatt med god vattning?

Skulle den trivas i ett växthus i en sandhink med droppbevattning ?

Den är alltså perenn när den har överlevt i min kruka ( har inte blommat, jag trodde att den var någon bladväxt blush.gif .

Lena i Torslanda
Att det skulle vara en undervattenväxt stämmer inte (vad det nu är) men den vita kallan växer i sumpdelarna av dammar. Den vill alltså ha rejält fuktigt om fötterna för att trivas. Den kommer inte att gilla vanligt rabatt. Om du har den i kruka låt då krukan stå i ett stort fat med vatten.
katah
gillar den vanlig jord eller vill den har mer torvbladning ?
Är den perenn ?
Ophelia
Jag skulle nog tippa på att den fixar vanlig trädgårdsjord som inte är alltför mycket åt varken det ena eller andra hållet gällande PH-värdet i jorden. Den klarar av att stå på friland (skyddat läge) i de södra delarna av Sverige.

Annars kan du ju odla Zantedeschia rehmanii som är en behändig rackare i massor av färger. Ut efter frost och in innan frost och passar utmärkt i kruka thumbdown.gif
Bassam
Det är bra blandning jord med mycket torv, på grund att torv behåller vatten och minska P H värde.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon