Mallan
Jag planterade en Endless summer för två år sen och den har blommat jättefint. I år kom knoppar ganska tidigt och den såg ut att ta fart. Nu är det lite små blad på men jag tycker att det går otroligt långsamt (minns inte det från förra året) och med tanke på att allt annat verkar blomma så tidigt (Stockholm) så undrar jag om den är så här seeeg?
Den ser så himla risigt ut men det är ju små blad både från marken och ute på grenarna så jag kanske bara ska ha tålamod?
tepa
Hej

Jag har två krukhortensior, som jag planterade ute i somras. De har övervintrat och klarat sig (övertäckta). Nu har det kommit lite blad vid marken, men bara lite. Vet inte vilken sorts hortensia, men det går nog långsamt här också. Inte hänt något på en vecka.

Hälsn Tepa
Sussgirl
Hej!

Jag har två endless summer och har haft dom nu i över två år. De är sega i starten och man tro att de dött men sen kommer de. de är härliga och blommar hela sommaren o gör skäl för namnet.
Min ena såg ut att ha lite grönt på sig men jag lät den vara och klippte den inte och nu kommer gröna skott.

Lycka till!

/Susanne
tepa
Hej Sussgirl (igen ) . Vad trevligt med folk som har lite samma problem som jag själv. Dvs. Hortensia seg i starten. Det finns alltså hopp om bättre tider tror ni? Hoppas på det. För att mina två Hortensior är mycket sega, (första överintingen övertäckta) och så har jag en som ska klara sej över vintern, vet ej vad DEN heter. Alla tre har nog fått blad, men det verkar segt....

Mvh Tepa
Sussgirl
Hej igen!
Ja jag har varit med om att den är seg men sen när den väl kommer igång så går det fort.
Gav mina vatten i början så de skulle komma igång.

Hör av dig så får vi höra hur det gick sen.
/Susanne
Elihe
tongue.gif Samma problem här. Mina två endless som jag planterade förra sommaren börjar nu först komma ifrån marknivå. Grenarna verkar döda.

unsure.gif
malin72
idag så ropade jag in en på blåregnsträffen med AoT...den var stor och grön..nu sitter jag och funderar på vart jag ska plantera den tongue.gif kom hem med så mycket så jag får göra nya rabatter yahoo.gif men hur har ni era??sol, skugga, surt eller vad??
Juli S
Själv har Endless Summer i 2 år, den första året den blommade non stopp, men den andra året det blev bara fin och stor buske. Fick ett par små blommor innan frosten kom. Den var planterat i halvskugga, fick näring då och då och rejält med vatten. I höstas jag flyttade den till mer solig plats, vet inte om det är ok eller inte, men jag vill ha blommor inte bara grönska!
Vad gör jag fel (eller inte gör)?
Wilmer
Jag har endless summer och två andra, men de fryser ner varje år. Kommer segt upp lite grönt, men inga blommor inte. Kanske står för soligt? Får läsa på i år hur jag ska göra, för nu har jag tröttnat att vänta på dem.
Sussgirl
Mina två endelss summer står soligt ,satte dom i rhododendoronjord när jag planterade dom.
De har inte fått någon extra näring och fryser ner varje år.
I år var det ganska lindrig vinter så dom har klarat sig ganska bra.
Mina har blommat flitigt sen jag planetarde dom för 2 år sen.

/Susanne
lolo
Jag köpte en Endless Summer Original (blå färg) i fjol och den hade ett (!) pytteblad i mitten av maj. Men efter den frost som drabbade oss med minusgrader verkar detta helt ha stannat upp. Hur länge kan man räkna med att få vänta tills den får blad igen? Tycker det är dåligt av handelsträdgårdarna att sälja en växt så dyrt som man ändå inte kan räkna med. Borde stå varningstext på den...! Hur har ni i zon 5-6 lyckats med era hittills i år? Känner mig så frustrerad...!
TantGredelin
Endless summer är fullständigt överskattad, men det beror väl på att de flesta trädgårdstidningarna är språkrör för handeln. För plantskolorna har säkert denna växt varit en supersuccé. mad.gif
Jag försökte två år i rad för när den säljs är den ju oemotståndlig. Båda tappade den blå färgen snabbt (trots att jag matade dem med det där pulvret, vad det nu heter. Och båda dog i zon 3, och de var skötta efter alla rekommenationer. Köp vanliga billiga hortensior istället och bli glad om någon överlever någon gång!
tepa
Hej

Min ena Hortensia (tror det är endless summer) har vuxit till sig ganska bra, planterad ute i somras och övertäckt i vinter. Vad är dessa små prickar ? Början till blomma? Ni andra med sena endless summer, hur har det gått ? Ska bli spännande att se om det är sur eller mera basisk jord. Det var väl så att blomman blir blå om jorden är sur.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Här kommer en ny bild av min Endless Summer. Visst är det blomma på gång! Hur har det gått med din, Lolo ?

Hälsn Tepa
Skruttis
Gratulerar till din blommande Endless summer. blomma.gif
Vår kommer tyvärr inte att blomma i år, precis som förra året.
Visa gärna bilder på din när blommorna slagit ut.
tepa
Hej Skruttis

Javisst ska jag visa bild sen. Min andra Endless fick bara småsmå blad längst ner i marken. Nu har både jag och maken i misstag trampat på den, så jag hittar den inte ens. Ska bli spännande att se nästa år om roten ändå har överlevt. Ska försöka komma ihåg ungefär var den var och vara försiktig i fortsättningen.

Hälsn Tepa
DragonLady
Vet inte om min är en "Endless" men när frosten o snön kom i påsk så frös de skott som kommit då ner, sedan kom den igen men det är ju väldigt sent...
Förra året var den blå och många blommor var gröna.. confused.gif g.gif
Skall bli spännande o se hur det blir i år.

.
tepa
Hej Dragonlady

Jo, väldigt spännande. Visa gärna bilder du också. Har nog inte sett nån grön blomma på en Endless, men vill hemskt gärna se.

Hälsn Tepa
malin72
min som jag fick på blåregnsträffen blommar fin fint nu...härligt stora blå blommor bravo.gif
[attachment=22393:år_2008_..._Medium_.jpg][attachment=22394:år_2008_..._Medium_.
jpg]
tepa
Hej Malin

Oj vad fina! Jag bara väntar på att mina ska växa lite till och slå ut. Blomknopparna har nog vuxit lite mer sen senaste bilden. Man ser inte ännu vilken färg dom får, ska bli spännande.

Hälsn Tepa
DragonLady
Ja jag vet ju som sagt inte om det e en Endless men...
Knopparna börjar slå ut nu och de ser blå ut.. får väl se senare om de gröna visar sig i år happy.gif
tepa
Hej Dragonlady

Visst ser din blå ut, annat är det med min som har bara vita knoppar. Ännu.

Hälsn Tepa
chatan
Hej
Det här med Endless summer verkar vara problem för många! Vi har 3 buskar som vi köpte förra sommar och då blommade dom så fint men i år har vi inte fått en enda blomma även om buskarna växt till sig ordentligt och dom står i bra läge med sol hela förmiddagen även lite skyddat. Helt ny jord när vi satte dom förra året.
Man får en känsla av att denna buska inte håller vad den lovar den skall ju blomma hela sommaren enligt reklamen.
Har en bekant som flyttat den till en stor kruka istället för i friland och den blommar helt otroligt så det är kanske så man får göra! Eller är det någon som har något annat tips?
Mvh
Chatan
tepa
Hej !

NUU !!! ÄNTLIGEN !!!

Hälsn Tepa
DragonLady
Ja visst är de fina..synd bara att det inte blir fler blommor... vi får hoppas på en varmare påsk nästa år så de inte fryser ner en gång till.
Min är också bara blå i år, inga gröna happy.gif
Wilmer
Min endless summer har växt till sig ordentligt till slut efter att ha frusit ner i våras. Men ska den hinna blomma också får jag hoppas på en - endless summer giggle.gif

Sedan har jag tre till men de är av andra sorter. Blommar inte heller, fryser ner varje år. Ska prova och vintertäcka dem.
Bassam
Svar: Generellt för hortensior gäller att de vill ha en djup humusrik, gärna torvrik jord med lågt pH-värde. Rosaröda och vita blommor blir blåfärgade vid lågt pH-värde. Detta kan styras med sura gödselmedel som t.ex. kaliumsulfat eller ammoniumnitrat. Gödsla plantorna rikligt på våren. Vattna vid torra perioder. Växtplatsen skall helst vara i halvskugga
H: Bassa
Anki V
Min ’Endless summer’ grävde jag bort i våras.

I zon 5 var den ingen ”hit” i alla fall. Den frös ner helt varje år trots täckning på vintern och annat krusande. Blommade det gjorde den i bästa fall straxt innan frosten tog den men oftast så han knopparna svartna redan före. Till dess fördel måste jag säga att den behöll sin blå färg fast den stod i vanlig (ej analyserad) matjord.

/Anki
Skruttis
Snygga plantor ni har. Jag är såååå avundsjuk!
Min är grön och utan blommor. En dag, kanske...... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon