Full version: Fresia - svår?
Christin
hej alla!

Endast två fresior har kommit upp, satte ett helt gäng knölar för säkert en månad sedan, direkt i kruka utomhus. Har hållt jorden jämnt fuktig. Bor i sydskåne, så det har varit varmt och soligt.

Jag har kanske vattnat för mycket? Är det kinkiga växter? Kräver den speciella förutsättningar? Är den svår att få att blomma? Vad har ni erfarenheter?

...äntligen är det sommar... allt har fullständigt exploderat i trädgården....så ljuvligt!!!
Myosotis
Samma här. Inte en enda har kommit upp, det är första gången jag försöker mig på freesior. Sökte på freesia här på odla och hittade lite trådar där det stod att det kan ta en väldig tid, upp till två månader tror jag det var. Men det börjar kännas rätt hopplöst. Mina anemoner har det inte heller hänt någonting med, fast jag blötlade dem innan. Finns det hopp för dem? -cry-.gif
Christer i Falköping
Har bara lyckats med fresia an gång i mitt liv. Det var det första jag någonsin odlade helt själv. För sisådär 39 år sedan. Sedan dess har jag prövat många gånger men aldrig fått till det. De är ganska så kinkiga av sig och man skall inte känna sig misslyckad om det inte vill sig. Även bukettranunkler kan vara väl så griniga.
Christer.
DragonLady
Jag satte fresior det första året jag hade trädgård i en söderrabatt.. men jag tyckte att det såg lite glest o tråkigt ut så jag tog bort allt o satte andra saker nästa år, visste inte att fresior var trilska, men de kanske trivs i södersol.. torr o varm u-jord för det hade jag där giggle.gif
....... på denna bilden är det väl inte många som är kvar dock..
Christin
då kanske jag ska vara nöjd med de två stackare som kommit upp, och gulla med dom. Kanske kommer dom andra senare, om det nu kan ta flera månader för dom att vakna.

Mina ranunkler har däremot kommit upp, nästan alla tror jag. Även om jag glömde blötlägga knölarna innan... så lite tur har jag nog haft! rolleyes.gif

Återkommer med info om hur fresiorna tar sig!
mamamaggan
Sätter frezia i krukor varje år , både knölar och frön. De står sedan i halvsol och brukar växa på bra. Tror inte jag varit med om att det tagit sådär väldigt lång tid för dem att komma upp 4 - 6 veckor för knölarna kanske och en eller två veckor för fröna.

De som jag frösår blommar redan samma år och då har det blivit fina knölar som jag övervintrar inne i krukorna i c:a 10 grader. Till våren tar jag upp dem , byter jord i krukorna och så ner med knölarna igen.
lissa
Visserligen har jag annat klimat, men jag har aldrig haft problem med Freesior. I stort sköter dom sig själva, och jag tar väldigt sällan upp dom ur jorden, dom får vara i fred i sin balkonglåda och krukorna dom bor i. När jag tar upp dom är det mest för att ta bort smålökarna som har fötts, men sen stoppar jag ner dom igen på en gång. Så fort det är soligt några dagar i rad i slutet av december början av januari så kommer det en massa blad, och efter ett par månader blommar dom. Dom vill ha rätt mycket vatten när dom växer och börjar blomma, ett par ggr/vecka, sen vill dom nog stå på den torrare sidan, som dom flesta lökar. Dom vill ha sol för att blomma, men när blommorna börjar öppna sig kan man sätta dom så att dom inte har full sol hela dagen, och om nätterna är lite kyliga , då håller dom sig längre.
Eftersom jag inte har exakt koll på hur många lökar jag har, kan jag egentligen inte säga om alla kommer upp eller inte, det beror ju lite på hur den har mått året innan, men varje vår får jag en härlig doft och fullt med blommor. Enda nackdelen är nog att det blir väldigt många bastliknande stora blad som ju inte är så vackra...Nu har jag börjat sätta över dom i krukor, för då är det ju lättare att flytta bort dom när det blir fult. Dom jag har i balkonglådan delar plats med Kalanchoes och stöder sig på en Bouganvillas grenar. Hitintills har det fungerat bra eftersom dom har olika blomningstider, men nu börjar jag alltså att gå över till krukor.
Man får räkna med att stjälkarna inte brukar vara speciellt raka,även om dom har stöd, men för en Freesia älskare som mig är sånt inte så viktigt. På den första bilden ser man hur själva tillväxten ser ut med en massa låååånga blad som ligger om man inte binder upp dom ordentligt, sen blommorna i kruka och sist en bild på balkonglådan igen, men nu ser man hur den stöder sig..
[attachment=19017:DSCN5795.JPG][attachment=19013:IMG_0737__Small_.JPG][attachmen
t=19016:DSCN5984.JPG][attachment=19016:DSCN5984.JPG]

mamamaggan..Jag har inte låtit mina komma i frö eftersom jag har läst att frösådda ibland kan ta mellan 3 och 5 år för att blomma, och att man därför oftast använder frön när man vill ha fram nya arter.
Mina småttingar som jag tar från både lökarna och ibland även på stjälkarna , brukar inte ge blommor varken första eller andra året. Det kommer bara ett par tunna stjälkar som hjälper löken att växa till sig..
Men om du säger att det bara tar ett par veckor för att fröna ska komma upp är det ju värt att så frön isf smålökarna..Tar det verkligen inte längre tid ?? Det finns ingen anledning för att jag ska tvivla på vad du säger eftersom du har upplevt det själv, men det låter så konstigt i mina öron eftersom det inte stämmer med vad jag har läst, så därför vill jag försäkra mig innan jag byter mina vanor.. smile.gif
mamamaggan
Jag tar inte frön från mina egna frezior utan köper från Impecta. Inte vet jag om det gör någon skillnad men som sagt de blommar första året hos mig.

Gillar också frezia och precis som dig struntar jag i att deinte blir så raka. Binder upp dem och njuter av både blommornas utseende och doft. Får också smålökar men konstigt nog så tar de längre tid på sig innan de blommar än frösådderna.
lissa
Aha, dom kanske har forcerat fröna på något vis för att dom ska blomma första året. Jag trodde att det var dina egna frön... Efter att jag skrev igår började jag leta info, men det är inte så många ställen dom pratar om fröuppdrivna, och där dom gör det säger dom att blommorna kommer tidigast året därpå..men så gott som allt handlar om lökuppdrivna eftersom dom är lättare.
Numera finns det ju så många metoder som proffsen använder sig av att man inte vet vad som är vad..Men jag ska låta någon gå i frö nästa år för att prova på frösådd.
Tycker du som jag att dom gula har den sötaste och starkaste doften, eller är det bara mina som gör det ? Tur att jag inte är allergisk, för när dom blommar har jag näsan i deras närhet så ofta jag kan...men ibland har jag konkurrens wub.gif
[attachment=19032:gul_dubb...__Small_.JPG][attachment=19033:DSCN6047__Small_.JPG
]
Christer i Falköping
Än så länge är det omöjligt att forcera fröer till att blomma tidiager. Fantastiskt dock att de blommar så tidigt, trodde nog att det tog längre tid från frösådd.
Christer.
mamamaggan
Jag håller med dig Lissa om doften , tycker också de gula doftar mest. Helt underbart!

Vet inte om man gjort något med fröerna men hos mig funkar det bra att fröså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon