Visserligen har jag annat klimat, men jag har aldrig haft problem med Freesior. I stort sköter dom sig själva, och jag tar väldigt sällan upp dom ur jorden, dom får vara i fred i sin balkonglåda och krukorna dom bor i. När jag tar upp dom är det mest för att ta bort smålökarna som har fötts, men sen stoppar jag ner dom igen på en gång. Så fort det är soligt några dagar i rad i slutet av december början av januari så kommer det en massa blad, och efter ett par månader blommar dom. Dom vill ha rätt mycket vatten när dom växer och börjar blomma, ett par ggr/vecka, sen vill dom nog stå på den torrare sidan, som dom flesta lökar. Dom vill ha sol för att blomma, men när blommorna börjar öppna sig kan man sätta dom så att dom inte har full sol hela dagen, och om nätterna är lite kyliga , då håller dom sig längre.
Eftersom jag inte har exakt koll på hur många lökar jag har, kan jag egentligen inte säga om alla kommer upp eller inte, det beror ju lite på hur den har mått året innan, men varje vår får jag en härlig doft och fullt med blommor. Enda nackdelen är nog att det blir väldigt många bastliknande stora blad som ju inte är så vackra...Nu har jag börjat sätta över dom i krukor, för då är det ju lättare att flytta bort dom när det blir fult. Dom jag har i balkonglådan delar plats med Kalanchoes och stöder sig på en Bouganvillas grenar. Hitintills har det fungerat bra eftersom dom har olika blomningstider, men nu börjar jag alltså att gå över till krukor.
Man får räkna med att stjälkarna inte brukar vara speciellt raka,även om dom har stöd, men för en Freesia älskare som mig är sånt inte så viktigt. På den första bilden ser man hur själva tillväxten ser ut med en massa låååånga blad som ligger om man inte binder upp dom ordentligt, sen blommorna i kruka och sist en bild på balkonglådan igen, men nu ser man hur den stöder sig..
[attachment=19017:DSCN5795.JPG][attachment=19013:IMG_0737__Small_.JPG][attachmen
t=19016:DSCN5984.JPG][attachment=19016:DSCN5984.JPG]
mamamaggan..Jag har inte låtit mina komma i frö eftersom jag har läst att frösådda ibland kan ta mellan 3 och 5 år för att blomma, och att man därför oftast använder frön när man vill ha fram nya arter.
Mina småttingar som jag tar från både lökarna och ibland även på stjälkarna , brukar inte ge blommor varken första eller andra året. Det kommer bara ett par tunna stjälkar som hjälper löken att växa till sig..
Men om du säger att det bara tar ett par veckor för att fröna ska komma upp är det ju värt att så frön isf smålökarna..Tar det verkligen inte längre tid ?? Det finns ingen anledning för att jag ska tvivla på vad du säger eftersom du har upplevt det själv, men det låter så konstigt i mina öron eftersom det inte stämmer med vad jag har läst, så därför vill jag försäkra mig innan jag byter mina vanor..