Österfärneboodlaren
Hej!

Förrförra året blev min unga krusbärsbuske helt kaläten, såg ut som en skinhead. Jag fick se några gröna, bruna larver som satt på de återstående bladen så jag förstår att det var de som var mördarna.
Läste sedan i detta forum om krusbärssteklarna, som de enligt läsarna hette. Förra året var jag väpnad till tänderna. När steklarna kom så tog jag dem så fort jag såg någon och mosade dem. Så åkte vi bort en ynklig vecka på semester. När vi kom hem hade steklarna tagit över. Det var säkert halva busken som var kal. Det var hemskt att se. Vi fick nästan inga bär, det blev väl ingen kraft över från det tidigare årets kalätning. I år har jag kollat noga och igår fick jag se de första objudna gästerna. Jag krossade kanske 10 steklar sedan jag ruskat på grenen där jag såg angripna blad så de ramlade ner på jorden.

Nu är min fråga. Är det alltid så här med krusbär. Jag tror i så fall att jag inte orkar odla sådant. Man kan ju inte behöva gå där och kolla en halvtimme varje dag för att kunna matcha angreppet. Det tar så lång tid om man ska leta igenom varje kvist och utan att bryta av dem. Går det att bli av med dem om man har stenkoll ett år och dödar dem så fort man ser någon? Och hur övervintrar de? Kan man göra något när man höstgräver i trädgården, hitta dem under jordytan eller så?

Hur gör yrkesodlare? De måste ju spruta på dem något, de har ju inte tid att gå och handplocka? Jag tror för resten att det är samma mask som går på kålrotsplantor. Jag hade kålrötter bredvid busken förra säsongen och de blev överlusade med gröna och bruna maskar. Om jag bestämmer mig för att inte spruta och därmed inte anser mig ha tid med krusbär måste jag köpa krusbär. Då får jag ju i mig sprutmedlet ändå. Hur ska man tänka om man vill ha bär men inte har så mycket tid p g a yrkesarbete. Och om man vill åka bort åtminstone en vecka på semester under odlingssäsongen, man kan ju inte vara livegen för några krusbär...

Tacksam för råd.
KURT
Vilka yrkesodlare? Det finns nog inga svenska yrkesodlare som odlar krusbär. Men annars brukar yrkesodlare (förhoppningsvis) vara bättre på att bara spruta när det verkligen är angrepp.

De övervintrar i jorden under busken, så det kan hjälpa att röra om i jorden. Sedan bör man ju försöka underlätta för dess predatorer, sätta upp fågelholkar e t c. Har man haft ett angrepp året innan, så måste man mycket regelbundet skaka grenarna som du har gjort.
Skogsbrynet
Ett sätt som vi använde, när vi hade problem härom året kan vi tala om. Köpte släckt teknisk kalk på Lantmännen och strödde över buskarna.Tog sopborsten och sopade runt i buskarna, larverna föll ner eftersom kalken sved, de krälade i kalken , gröna mot den vita kalken och lockade till sig koltrastar och andra fåglar, mycket effektivt. Det var mätarlarver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon