Christer i Falköping
Jag köpte en väldigt stor azalea för ett tag sedan, en ljusrosa KnapHill azalea. När jag kommer hem inser jag att den inte kommer att ha någon större chans att klara sig i min något kärva zon, zon2 står det överallt jag kikat och jag har mest zon4-5, om inte vintrarna fortsätter att vara väldigt milda. Men tänkte att jag får väl njuta av den en vår i alla fall. Så slog den ut häromdagen. Den är knallceris och har dubbelt antal kronblad! Dessutom doftar den gott. Jag kan inte annat säga än att jag är helnöjd. Nu skall jag kika i mina böcker och se om den inte kan vara lite härdigare, bara lite i alla fall, så att den kan klara sig bättre här.
Christer.
Överbölingen
Det var en verklig skönhet. Säckar och väv i alla ära, men skulle det bli för tätt med en specialbyggd frigolitlåda åt veklingen. Någon borde väl ha provat och kan berätta om hugskottet.
Gåsis
Ja, riktigt snygg! Vilken tur att fel kan bli så rätt. Jag önskar verkligen när jag ser era bilder att jag bodde i lite blidare klimat.

/Åsa
Christer i Falköping
Jag brukar inte klema allt för mycket med mina växter över vintern, men funderar ändå på att göra ett undantag för denna om den skulle vara lite vekare. Flaxss är ju en hejare på att övervintra det mest omöjliga ute över vintrarna, får väl be honom om råd när hösten kommer om den är känslig.
Christer.
Christer i Falköping
Har nu letat igenom alla mina böcker och kommit fram till att det troligen är en s.k. Ghentazalea. Faktiskt så härdig att den borde överleva hos mig utan större problem.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon