Full version: Rosenpionen blommar.
Christer i Falköping
Rosenpionen är en allt för lite odlad pion i våra trädgårdar. Blommar bland de tidigaste i trädgården och redan som mycket ung. Tyvärr hittar man den sällan i hanslen, men fröer brukar gå att få tag i och är man medlem i STA brukar det alltid finnas någon planta på deras säljdagar.
Rosenpion. Rosenpionen, Paeonia veitchii (tror jag det stavas), är en klar favorit hos mig. Bland de första örtartade pionerna som slår ut i min trädgård.

Ni får gärna titta in i mina album och se vad som finns där. Fler bilder kommer allt eftersom.
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
Håller med dig Christer.....Rosenpionen är också en av mina absoluta favoriter... helt underbar! Önskar mig den även i vit, men jag har frösådd på G. så jag hoppas!
Min har bara kommit upp ca. 10cm än så länge, men snart så.......
renate
Min rosenpion har nästan blommat över nu i torkan,jag flyttade den förra sommaren men den blommar med många lite mindre blommor.Däremot blommar bondpionerna nu.

[attachment=18923:PICT0004__Large_.JPG] [attachment=18925:PICT0004__Large_.JPG]
Christer i Falköping
Hos mig tar det nog någon vecka till tills de andra slår ut.
Christer.
hogsatra
Jag har äntligen köpt en liten planta på grönt i gamla stan i linköping. Men tyvärr får jag nog vänta med att se den blomma smile.gif
Krolliljan
Jag har sått frön men de har inte kommit upp än g.gif vilket får mig att misstänka att jag gjort fel. När ska man så?
Gåsis
Roten från fröet utvecklas i värme men sen behövs en kylperiod innan bladen kommer. Sår man färska fröer på hösten kan den värmen vara tillräcklig för rotutveckling men har du sått i vår kommer bladen först nästa sommar.

/Åsa
Krolliljan
Då ställer jag undan krukorna till nästa år. thanks.gif
Monaxe
Åh så vacker!

Måste man så? Det borde väl gå att få tag i plantor oxå? Har ifs inte sett någon till salu på nån plantskola...

Vill inte så mer, har "försått" mej på alla olika fröer...

Någon som kan tipsa var man kan få tag på denna vacka pion?
AnitaJ
Guldsmedsgården, som ligger i vår grannby (gissa vem som ska dit imorgon!) har både vit och rosa på sin lista www.guldsmedsgarden.se smile.gif .
Christer i Falköping
Om man har tur kan rosenpionen få en blomma redan andra året, alltså tredje året efter sådd om de visar sig året efter sådd alltså. Min är fyra år gammal och har tre knoppar i år. Som sagt, den är inte alltid så lätt att få tag i, men väldigt odlingsvärd och vad jag vet väldigt härdig.
Christer.
malin72
jag hade sån tur att jag roffade åt mig en på aots blåregnsträff förra sommaren och den blommar så fint (för visst är det väl sådan) blush.gif
[attachment=18972:år_2008_421.jpg][attachment=18973:år_2008_368.jpg]
Christer i Falköping
Tror jag allt att det är.
Christer.
malin72
CITAT (Christer i Falköping @ 31-05-2008, 07:05) *
Tror jag allt att det är.
Christer.

ja vad skojj Kenneth på söder från aot tror att det är från honom så då vissta han giggle.gif ska visa bilden där inne kul men rosen pion det har jag ju aldrig haft
Biggan_
Ååååh, så vackra era rosenpioner är! wub.gif
renate
jag sådde några rosenpionfröer förra hösten och de har kommit upp nu,det är bara rosenpionen som visa grönt redan första året har jag läst.Jag flyttade den stora plantan förra hösten,den hade otroligt många fröer,jag upptäckte här om dagen några småplantor där fröerna hade fallit till marken,det gäller att inte rensar där nu.Jag har massor med fröer kvar om någon vill ha.Även fröer från luktpioner har jag,fast det är väl inte riktigt tid att så nu.
Ywonne
Jag "ropade" in ett skott av Rosenpion på Tradera, för ett par veckor sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon