Hej och hjälp. Jag är en ovan grönsaksodlare som tänkte överraska dottern med morötter i sommar. Sådde så duktigt, men vad är detta? Jag har gallrat och gallrat, men nu när de växt sig stora ser jag ju att detta verkar väldigt skumt. Smakade på den s.k blasten nu, och BLÄ... Kan omöjligt vara morötter som kommit. Hur kan detta vara möjligt? Bara till att så om från annan påse, antar jag. Kan det vara förväxlat i fröpåsen? Hänt nån annan?
[attachment=18917:IMG_2274.jpg][attachment=18918:IMG_2277.jpg]
Tacksam för svar efter att ni kollat bilderna. / Christine
När sådde du morötterna ?
Man kan avgöra av det hur stora de ska vara nu.
Även de gallrade ska se ut som minimini-morötter.
Det finns ogräs som är snarlik morot...
Jag sådde mina morötter högst tre veckor sedan och nu kommer små hjärteblad ...
Dina ser " farligt" stora för att kunna vara morötter, jag sådde några morötter i hinkar i en varmväxthus två månader sedan och de är ungefär så stora nu.
Om du drar upp en, ska roten likna en tunn-vit-gul-morot, när blasten är så stor ska roten vara mer orange än vit ...
om du gör en omsådd, kom ihåg att vattna var-en-da kväll, det tar 2-4 veckor innan något syns ...
Hej och tack för svar. Näe, det är inga morötter. Helt fantastiskt att hela landet är FULLT av exakt samma ogräs eller vad det nu är. Jag har vattnat för dåligt, förstår jag också. Jag sår om och ska vattna mer. Jag sådde nog för två-tre veckor sedan. / Christine
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2008, 22:39
Jag tycker växten på bilden ser ut som ogräset jordrök (Fumaria officinalis )
Anders Roslagen
29-05-2008, 23:24
Ja, tycker också det verkar vara jordrök. Men på fotona finns också några små plantor som är grönare än den lite gråaktiga jordröken, det var nog morötter ändå. De gror långsamt och är långsamma i växten i början så det är lätt hänt att ogräs hinner betydligt längre.
Rosmarin
30-05-2008, 08:52
Jag tycker det ser ut som att det växer åtminstodne en liten morot på dina foton. På foto nr 2 i mittenhöjd i fotots högra kant. Om du tittar ordentligt i landet så borde du hitta flera!!!
Hej alla! Jordrök måste jag kolla nånstans. Tack för era svar, och ja, jag tyckte också att det fanns nåt som kanske såg mer morotigt ut. Men i o f s såg det andra ut som det också i början. Svårt att se skillnad. Jag ska nog så om lite iallafall och VATTNA bättre. Tack igen! Christine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.