Full version: Dammdukstips
skogstroll
Ska snart köpa dammduk och lutar väl mest åt att köpa den billigare varianten PVC. Den dyrare är ju bra mycket dyrare men är säkert bäst i längden. Har nån haft mycket problem med PVC-varianten eller kan det vara ett bra köp? thanks.gif
Solstorm
Problem JA. Där solen kommer åt duken blir den spröd och spricker först. Hade haft den efter ca 4-5 år började den spricka även där solen inte kommer åt. Detta är ovanför vattenytan. Under vattenytan är det sorken som gör hål i duken men det kan man förstås inte skylla på annat än sorken.
DragonLady
Jag har köpt den billigare... har andra hål o stoppa pengarna i laugh.gif
Vi får väl se vad som händer framöver.
embees
En damm är ju ett ganska stort projekt (nåja, allt är ju relativt) och jag hade nog försökt skrapa ihop pengar till en gummiduk ändå. I längden tror jag ändå att det blir billigast.

Som Solstorm skriver så är det inte roligt att efter bara några år behöva byta ut den för att den har gått sönder/spruckit/blivit söndergnagd osv.
Solstorm
Fast det hjälper nog inte med gummiduk mot sork. Har man sork så får man lägga något finmaskigt nät under duken.
skogstroll
tja sorkarna skulle inte ha en suck mot min lilla söta kissekatt, hon släpar in saker hela tiden... giggle.gif
MariaS
Jag svarar definitivt gummiduken! När alla växter i och utanför dammen har kommit igång VILL DU INTE stå där och göra om allt, bara för att solen spräckt duken i vattenranden!
skogstroll
ja jag vet... snålhetsdjävulen sitter på ena axeln och säger emot bara...
eld och vatten
Har fått problem med att laga hål på pvc ( vill släppa ) istället fick jag köpa en dyr lagnings tub för pooler . Medans hål i gummiduken lagades med en cykel rep från ok.
MariaS
CITAT (skogstroll @ 30-05-2008, 16:31) *
ja jag vet... snålhetsdjävulen sitter på ena axeln och säger emot bara...

Hur är det nu.... "Snålhet fördriver vishet..."
Det är faktiskt LÖNANDE att köpa den dyrare gummiduken i längden. Tänk på allt arbete du redan lagt ner! Ska du sen ta bort ALLT för att göra om det från början om några år???!!! bara för att du vill "spara" några kronor?! just nu?!
Näe trollet, jag vet att du är smartare än så biggrin.gif
skogstroll
jaa suck jag vet, vi skulle behöva köpa bil oxå... sad.gif
MariaS
Ach. Det går säkert att snåla in på någe annat istället, en perenn eller två whistling.gif så där...
Solstorm
CITAT (MariaS @ 02-06-2008, 20:35) *
Ach. Det går säkert att snåla in på någe annat istället, en perenn eller två whistling.gif så där...

g.gif Hur dyra perenner köper ni egentligen?
embees
Jag har några dyra irisar.... slap.gif whistling.gif
Biggan_
CITAT (embees @ 02-06-2008, 22:39) *
Jag har några dyra irisar.... slap.gif whistling.gif

rotfl.gif
hamilkar
Vi har PVC-duk i vår damm som är 8 år nu och den håller fortfarande tätt så helt värdelös är den inte . Men skulle jag göra en ny damm idag så blev det nog gummiduk i allafall. 30 års garanti på gummiduken ger ju en viss trygghet. Men huvudsaken är ju att ni skaffar en damm smile.gif
skogstroll
jag körde på PVC ändå. Beställde från Willab i förrgår och den kommer redan på måndag tillsammans med pump och lite annat yahoo.gif va underbart att slippa glo på den trista gropen nå mer smile.gif
Ariel
Jag tog oxå PVC i dammen förra året, inte så bra, jag vet, men vad gör man när man Så Gärna vill ha en damm och samtidigt ska dra runt familjen på en deltidslön o en a-kassa, tala om att trolla med knäna!
Och jag tänkte så här att om/när duken går sönder så har jag iaf gropen klar och alla stenar är ju redan framme så halva jobbet är ju färdigt eller hur wink.gif och dessutom har jag förhoppningsvis redan gjort felen och lärt mig av det, så nu kan det bara bli bättre!

Dessutom räckte inte pengarna till filter så jag lever med en spenatsoppa just nu, men jag skyller på värmen o lever på hoppet biggrin.gif .

P.s. Spenatsoppa eller ej...idag såg jag den första näckrosknoppen yahoo.gif
skogstroll
ja det är nog värmen yes.gif ska bli så skoj att gå o handla lite näckrosor o sånt. Beställde en sån där dimgenerator också så det blir lite trolskt blush.gif
Christer i Falköping
Jag hörde om någon som hade använt en vanlig, tjock, pressenning som dammduk. Borde ju funka tycker man, den kan ju ligga ute i åratal utan att den blir förstörd av vare sig sol,vind eller vatten. Någon mer som hört talas om det?
Christer.
Solstorm
Har hört om presenning och lastbilskapell. Vet en dam som har haft presenning i flera år utan problem.
HelenJ
CITAT (Ariel @ 15-06-2008, 10:12) *
Jag tog oxå PVC i dammen förra året, inte så bra, jag vet, men vad gör man när man Så Gärna vill ha en damm och samtidigt ska dra runt familjen på en deltidslön o en a-kassa, tala om att trolla med knäna!
Och jag tänkte så här att om/när duken går sönder så har jag iaf gropen klar och alla stenar är ju redan framme så halva jobbet är ju färdigt eller hur wink.gif och dessutom har jag förhoppningsvis redan gjort felen och lärt mig av det, så nu kan det bara bli bättre!

Dessutom räckte inte pengarna till filter så jag lever med en spenatsoppa just nu, men jag skyller på värmen o lever på hoppet biggrin.gif .

P.s. Spenatsoppa eller ej...idag såg jag den första näckrosknoppen yahoo.gif

Jag testade att slänga i en jutesäck med halm - efter tre dar var vattnet kristallklart! Billigt och absolut det bästa jag nånsin provat. Testa du med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon