Thé
Kan någon tipsa mig om en buske som är så vacker att man bara måste ha den? Den ska stå i halvskugga bakom en praktrhododendron som blir max 1 meter hög, och busken ska helst bli runt 1,5 meter hög och inte för bred. Ska helst blomma i vitt eller rosa.

Jag har tittat på massor av buskar och det finns många fina. Men ingen jag känt direkt att jag bara måste ha.
Jag har funderat på deutzia "Mont Rose", men vet inte hur den ser ut när den inte blommar.
Jag vill ha en pärlbuske, men den ska stå soligt.
Har funderat på någon syrenhortensia eller vipphortensia, men förstod att bladen kunde bli brända och fula?
Har funderat på någon form av olvon, men läste att de fick så mycket bladlöss. Annars finns det ett som heter Shasta som är gudomligt fint, men det blir lågt och brett, vilket är motsatsen till det jag söker.
Det står redan en kornell i rabatten som jag hoppas ska bli ett fint träd (cornus florida), så fler korneller blir kanske för mycket.
Schersmin ska det inte vara, för det ska vi ha i vår blandhäck.

Vad har jag missat? Konvaljbusken tycker jag inte precis om. Tittade på en klockbuske när jag var och handlade blommor, men den hade väldigt få blad och såg vedartad ut, så den var så ful att jag inte ville köpa den.

Har jag missat någon given kandidat?
embees
CITAT (holyanna @ 30-05-2008, 10:20) *
Kan någon tipsa mig om en buske som är så vacker att man bara måste ha den? Den ska stå i halvskugga bakom en praktrhododendron som blir max 1 meter hög, och busken ska helst bli runt 1,5 meter hög och inte för bred. Ska helst blomma i vitt eller rosa.

Jag har tittat på massor av buskar och det finns många fina. Men ingen jag känt direkt att jag bara måste ha.
Jag har funderat på deutzia "Mont Rose", men vet inte hur den ser ut när den inte blommar.
Jag vill ha en pärlbuske, men den ska stå soligt.
Har funderat på någon syrenhortensia eller vipphortensia, men förstod att bladen kunde bli brända och fula?
Har funderat på någon form av olvon, men läste att de fick så mycket bladlöss. Annars finns det ett som heter Shasta som är gudomligt fint, men det blir lågt och brett, vilket är motsatsen till det jag söker.
Det står redan en kornell i rabatten som jag hoppas ska bli ett fint träd (cornus florida), så fler korneller blir kanske för mycket.
Schersmin ska det inte vara, för det ska vi ha i vår blandhäck.

Vad har jag missat? Konvaljbusken tycker jag inte precis om. Tittade på en klockbuske när jag var och handlade blommor, men den hade väldigt få blad och såg vedartad ut, så den var så ful att jag inte ville köpa den.

Har jag missat någon given kandidat?

Varför skulle syrenhortensians eller vipphortensians blad bli brända om de står i solen?
Vipphortensia har jag ingen erfarenhet av med min syrenhortensia står i solen och grannen har två jättestora som står i solen och vi har inga brända blad nån av oss på våra buskar. Så det ska nog gå bra även hos dig, du har ju zon 1 -även du- såg jag.
Det är en mycket vacker buske och blommorna sitter ju kvar tills frosten kommer.

Ps. Den klara halvskugga också.
Thé
Då kanske det är ett alternativ smile.gif

Går de att beskära om man inte vill att de ska bli jättestora, som din grannes? Eller finns det mindre sorter? Får ta och kolla upp dem igen...
Ingrid Zon3
Har du surjord där?

Kalmia är ju underbar. Enligt en av mina böcker vill den ha full sol i en annan står det sol till halvskugga.

Japanska lönnar väljer man väl inte för blomningen smile.gif men bladstrukturen borde kunna vara kul ihop med rhoddisen.

Häxal (Fothergilla major) är urläcker.
Christer i Falköping
Korneller kan man väl inte få för många heller. Finns ju några att välja mellan där.
Christer.
Ingrid Zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 30-05-2008, 21:14) *
Korneller kan man väl inte få för många heller. Finns ju några att välja mellan där.

Åh ja, blomsterkorneller kan hon ju ha (zon 1) bara det inte blåser för mycket.
jegi
Kanske inte riktigt vad du frågade efter men: Acer shirasawanum 'aureum' finns det få som slår i bladverk. Gillar halvskugga, kanske kan bli något högre men det tar mycket lång tid i så fall.

Sambucus nigra 'black lace' vill kanske ha lite mer sol men blommar ju i vitt/rosa vilket ger en fin kontrast mot de mörka bladen.
Lilla Sibirien
Om holyanna vill ha en buske på ca 1,5 m och inte alltför vid, passar då flädern "Black Lace"? Blomfärgen är rosa till vit men vad jag förstått blir flädern rätt så hög om man inte årligen beskär den, kraftigt.
Cilla
Vilka bra förslag! Jag tänkte som jegi trots att du efterfrågar blomning - Acer shirasawanum 'Aureum'. Häftig hela bladsäsongen med sin mycket speciella färg och form på bladen. Borde upplevas som en ljus färgklick brevid rododendronen. Gillar samma jordtyp óckså, blir superbra växtbädd om du kan gräva samman dem också så att de båda får dela bädd.

Bild lånad från Odla.nu:

jegi
CITAT (Lilla Sibirien @ 30-05-2008, 22:01) *
Om holyanna vill ha en buske på ca 1,5 m och inte alltför vid, passar då flädern "Black Lace"? Blomfärgen är rosa till vit men vad jag förstått blir flädern rätt så hög om man inte årligen beskär den, kraftigt.

Du har felaktiga uppgifter om höjden, räkna med 1,5-2 m.
skogstroll
CITAT (jegi @ 30-05-2008, 21:26) *
Kanske inte riktigt vad du frågade efter men: Acer shirasawanum 'aureum' finns det få som slår i bladverk. Gillar halvskugga, kanske kan bli något högre men det tar mycket lång tid i så fall.

Sambucus nigra 'black lace' vill kanske ha lite mer sol men blommar ju i vitt/rosa vilket ger en fin kontrast mot de mörka bladen.

håller med om sambucus, otroligt fina träd vår, sommar o höst smile.gif
Thé
Lustigt, en gulbladig solfjäderslönn har jag tänkt att jag bara måste ha, men jag ser den som ett träd (om än litet). Och jag har ju redan ett litet träd där (kornellen) som jag inte vill ska bli utkonkurrerat. Kan man tänka sig att den japanska solfjäderslönnen kan bli mer som en buske, kanske? Fast bilden jag har sett av den visar ett så underbart fint litet träd att det är synd att välja den som buske...

Stor häxal har jag varit inne på, men jag förstod det som att den ville stå i full sol.

Kalmia ser ju vackert ut! Kände inte till den. Meterhöga buskar, hittar jag att det kan bli. Kanske kan vara något?

Flädern tror jag blir lite för stor, men jag får väl ta en titt på blomsterkornellerna igen.

Tack för alla tips!!
Ezereht
CITAT (Cilla @ 30-05-2008, 22:08) *
Vilka bra förslag! Jag tänkte som jegi trots att du efterfrågar blomning - Acer shirasawanum 'Aureum'. Häftig hela bladsäsongen med sin mycket speciella färg och form på bladen. Borde upplevas som en ljus färgklick brevid rododendronen. Gillar samma jordtyp óckså, blir superbra växtbädd om du kan gräva samman dem också så att de båda får dela bädd.

Bild lånad från Odla.nu:

smiley_small_hug.gif vilket träd biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon